Mål:
Elevene skal utforske og beskrive tettet i ulike væsker.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn, del i grupper på to og to.
Du trenger:
- Målesylinder 250ml.
Forberedelser:
Vannets kretsløp er slik:
Solen varmer opp vannet som fordamper og stiger opp i atmosfæren.
Der kjøles det ned og kondenserer og danner skyer.
Når skyene er mettet, vender vannet tilbake til jorden i form av regn eller snø.
Deretter renner det videre til hav og vassdrag eller siver ned gjennom bakken der det danner grunnvann.
Gjennomføring:
- For dette eksperimentet trenger du ulike væsker med forskjellig tetthet og små gjenstander med forskjellig vekt/tetthet, for eksempel skruer, perler, LEGO-figurer eller isoporkuler.
- Fyll målebegeret forsiktig med disse væskene i følgende rekkefølge: Honning, Sirup, Lønnesirup, Melk, Oppvasksåpe, Vann og Matolje. Slipp ned forskjellige små gjenstander og se i hvilket lag de blir sittende fast.
- Væskene blander seg ikke, de har forskjellig tetthet. Gjenstandene plasserer seg også basert på sin tetthet. Tetthet er en måling av hvor tett byggesteinene til stoffene er pakket sammen.
- La elevene diskutere resultatet med kunnskapen om tetthet som utgangspunkt.
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
Utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer