Stikkball med rettskrivning

• Øve på rettskriving av ord med lik uttale.
  • Inkluderende fysisk aktivitet.
  • Samarbeidsferdigheter.
  • Tekstskaping

Passer for hel klasse fra 2. – 8. trinn.

• 2 – 4 stikkball
  • 10 markeringskjegler
  • To terninger.
  • Bildekort – Se eksempler på bildekort HER »

Forarbeid:

• Skriv ut ulike bilder og laminér dem for å gjøre dem mer holdbare. Du kan bruke egne bilder eller se eksempler på ulike bildekort HER »
  • Marker et straffeområdet utenfor banen. Her legges de to store terningene.
  • Lærer stiller seg 20-30 meter fra straffeområdet.

Her deltar alle mot alle. Avhengig av antall elever, bruker vi 2-4 baller. De som har en ball skal forsøke å kaste ballen på de andre elevene. Hvis man blir truffet av ballen, må man løpe til straffeområdet og rulle to terninger. Eleven summerer tallene som terningene viser og utfører en valgfri bevegelse (bevegelsen/oppgaven kan være definert på forhånd) like mange ganger som summen de har regnet ut. Deretter løper eleven til læreren som viser et bildekort. Eleven skal da stave ordet som vises på bildekortet. Hvis ordet blir stavet riktig, kan eleven fortsette å delta i spillet. Hvis eleven staver feil, må han/hun løpe tilbake til straffeområdet, rulle terningene på nytt og utføre en ny bevegelse før han/hun kan bli med i spillet igjen.

Variant:

• I stedet for å bruke bilder, kan du bruke en muntlig beskrivelse av ordet som elevene skal stave.
  • Elevene skal lage en setning som inkluderer ordet som blir beskrevet.
  • Du kan variere strafferunden ved å introdusere ulike varianter av oppgaver eller utfordringer. Dette kan inkludere å stave flere ord, løse en gåte eller matteoppgave, eller utføre en fysisk aktivitet før man kan bli med i spillet igjen.

Eksempler på utsyr:

Skumballer kledd Ø16 cm