Vanntrykk

Elevene skal utforske, demonstrere og beskrive vanntrykk.

Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn, del i grupper på to og to.

1,5 liters-flasker, saks eller kniv – noe å lage hull med (spisse bambuspinner, strikkepinner o.l.) vann (Evt. blå akvarellmaling).

Bruk en spiss bambuspinne og lag tre like store hull rett over hverandre i en 1,5 liters plastflaske.

• Det nederste hullet skal være 5 cm over bun­nen
  • Det øverste 5 cm under der vannoverflata skal være.
  • Det tredje hullet skal være midt mel­lom det øverste og det nederste.

Sett flaska høyt. Fyll den med vann til 5 cm over det øverste hullet.

Fyll etter med vann sånn at overflata er i samme høyde hele tida, selv om det renner vann ut gjen­nom de tre hullene.

– Se på strålene.

• Strålen fra det øverste hullet har minst fart.
  • Strålen fra det nederste har størst fart. Hvis flaska står høyt nok, kommer den nederste strålen lengst, mens den øverste faller nesten rett ned.

Sett flaska på et vannrett underlag. Den øverste og nederste strålen kommer nå akkurat like langt, de treffer underlaget på samme sted.

• Men hvor langt kommer den midterste på et vannrett underlag?
  • Lag flere hull med ulik størrelse i samme høyde og se hva som skjer?

Trykket i vannet er størst nederst og derfor har den nederste strålen størst vannrett fart, men den har minst fallhøyde.

På vannrett underlag går den øverste og nederste strålen like langt, men den midterste går lengst.

Bambuspinner

Artikkelnummer: 76864