Tyllkrans

Påskeaktivitet som kan gjøres i klasserommet eller som en stasjon på  påskeverkstedet.

Sosialt og elevene kan samarbeide om aktiviteten.

Passer for hel klasse fra 2. – 6. trinn.

• Tyll
  • Organzabånd
  • Aluminiumstråd
  • Plastbånd sett

Vikle sammen en rund ring av metalltråden i ønsket størrelse. La tråden gå rundt mange ganger, slik at det dannes en solid ramme. Vær forsiktig med de skarpe endene. Klipp remser av tyllen på omtrent 3 cm. Ikke klipp dem helt av, men la dem henge sammen i enden slik at det blir en remse som kan rulles til et nøste. Legg sammen flere typer materialer og farger i grupper på minst 5, gjerne i en dyp tallerken. Klipp ut omtrent 20 cm brede lengder av remsene. Knyt dem rundt metallringen, knuten skal være oppå. Begynn å knyte på 4 steder (følg klokken; 12, 3, 6 og 9). Den neste bunten knytes midt mellom de andre knutene. Fortsett å fylle på med bunter til kransen er full. Lengdene kan justeres i etterkant.

Utsyr du trenger: