Store garn-egg

Påskeaktivitet som kan gjøres i klasserommet eller som en stasjon på  påskeverkstedet.

Sosialt og elevene kan samarbeide om aktiviteten.

Passer for hel klasse fra 2. – 6. trinn.

• Tapetlim
  • Akrylgarn
  • Ballonger
  • Bomullsgarn

Dette er et ganske klissete tips. Pass på at du beskytter klær og arbeidsområdet før du begynner. Bland tapetklister ihht veiledningen som følger med. Blås opp ballonger i ulike størrelser. Knyt ballongen og fest litt garn rundt knuten sånn at den kan henge mens den tørker. Velg ut fargene som du vil bruke. Det ferdige resultatet blir veldig fint når man bruker garn med ulik tykkelse. Hell tapetklister på en papptallerken. Klipp av en lang garnbit og legg den i klisteret. Pass på at hele garnbiten blir ordentlig dekket av klister. Surr det klissete garnet rundt ballongen. Fortsett på samme måte helt til ballongen er dekket så mye som du ønsker den skal være. Resultatet blir finest om alle garnender kommer så nært hele garnlengder som mulig. Heng opp ballongene og la de tørke skikkelig – helst et par døgn. Sprekk ballongen forsiktig med nål når klisteret har tørket helt, og lirk den ut av garn-egget. Garn-eggene henges opp med litt garn eller tråd.

Utsyr du trenger:

Store garn-egg