Mål:
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 1. – 4. trinn.

Gjennomføring:
Orden og oversikt er bra å ha slik at alle finner det de trenger. La gjerne elevene være med og organisere hvor ting skal være. I noen tilfeller skjer dette naturlig, som ved sortering av f.eks. fargeblyanter og klosser. I andre tilfeller må man kanskje diskutere hvordan ting skal sorteres.
Lag f.eks. en stasjon med bokser/bøtter i forskjellige farger og erteposer/baller i tilsvarende farger, og kaste erteposer/baller i riktig boks.
Variant til uteskole:
Ta gjerne med klassen ut i naturen og sorter ulike gjenstander etter regler dere blir enige om. Forslag på kriterier for:
– sorter etter størrelse
– sorter etter type (kongle, stein, tre, o.l.)
– sorter etter farge (brun stein og brun kongle)
– sorter etter ulike geometriske egenskaper (parallelle linjer, mønster med fraktaler, antall kanter, vinkel o.l.)
Evt. la elevene selv sortere, for så å begrunne hvorfor de valgte dette systemet å sortere etter.
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
Utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar