Sortering etter farge eller egenskaper

Sortere ulike gjenstander etter ulike egenskaper.

Passer for hel klasse fra 1. – 4. trinn.

Orden og oversikt er bra å ha slik at alle finner det de trenger. La gjerne elevene være med og organisere hvor ting skal være. I noen tilfeller skjer dette naturlig, som ved sortering av f.eks. fargeblyanter og klosser. I andre tilfeller må man kanskje diskutere hvordan ting skal sorteres.

Lag f.eks. en stasjon med bokser/bøtter i forskjellige farger og erteposer/baller i tilsvarende farger, og kaste erteposer/baller i riktig boks.

Variant til uteskole:
Ta gjerne med klassen ut i naturen og sorter ulike gjenstander etter regler dere blir enige om. Forslag på kriterier for:

– sorter etter størrelse

– sorter etter type (kongle, stein, tre, o.l.)

– sorter etter farge (brun stein og brun kongle)

– sorter etter ulike geometriske egenskaper (parallelle linjer, mønster med fraktaler, antall kanter, vinkel o.l.)

Evt. la elevene selv sortere, for så å begrunne hvorfor de valgte dette systemet å  sortere etter.

Utstyr du trenger