Matematikkutfordringer med det norske flagg

• Utforske egenskapene og sammensetningen av det norske flagg med hjelp av forholdstall og regning mellom lengde og bredde, areal.
  • Trekke ut nødvendig informasjon fra tekststykker.

Passer for hel klasse fra 6. – 9. trinn

Oppgave 1

Det norske flagg skal være 1/3 så langt som en flaggstang.

a) Hvis flagget er 350 cm langt, hvor lang skal flaggstangen være?

b) Hvis flagget skal være 160 cm bredt, hvor lang skal flaggstangen være da, hvis vi          beholder de korrekte proporsjonene til det norske flagget, som er 22:16?

Oppgave 2

Det norske flagget har et rødt felt med et blått kors som har hvite kanter. Forholdet mellom den røde og den blå fargen i korset er 6:1, og forholdet mellom den hvite og den blå fargen er 2:1

a) Hvis bredden av det blå korset er 10 cm, hvor bred er da den hvite kanten rundt det blå korset?

b) Hvis de hvite kantene til sammen er 24 cm brede, hvor bredt er da det blå korset?

c) Hvis det totale arealet av det blå korset er 500 cm², og arealet av de hvite kantene er det dobbelte av det blå korset, hva er da det totale arealet av de hvite kantene?

d) Hvis arealet av det blå korset er 200 cm², hvor stort er da arealet av det røde feltet?

Oppgave 3

Det norske flagget har et forhold mellom lengde og bredde som er 22:16.

a) Hvis bredden av flagget er 88 cm, hvor lang er da flagget?

b) Hvis flaggets totale bredde er 128 cm, bruk forholdstallet for å finne flaggets totale lengde.

Det norsk flagg