Lag din egen 17. mai-figur!

Dette er en morsom og enkel aktivitet som barna kan lage i skole og barnehage for å feire 17. mai.

Ta med elevene på skattejakt i skogen. Finn pinner i ulike former og fasonger, kanskje med armer eller ben? Ta de med tilbake og få på de finstasen!

Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn

• Pinner i ulike størrelser og fasonger
  • Garn i rødt, hvitt og blått
  • Plastøyne
  • Lim
  • Saks

1. Klipp garn i rødt, hvitt og blått. Du kan bruke restegarn, gjerne i forskjellige tykkelser for å lage forskjellige effekter.
  2. Surr garnet på pinnen i et mønster som du liker. Fest garnet med halvstikk (eller lim)
  3. Lim på plastøyne. Nese og munn kan evt tegnes på med sort tusj.

Tips:

• Du kan også bruke andre materialer til å dekorere pinnen, for eksempel fjær, filt, glitter eller perler. Her er det bare å være kreativ.
  • En tilleggsoppgave kan være å tegne/male små norske flagg og lime de på en tannpirker, slik at pinnen får sitt eget flagg. Eller kanskje en sløyfe?
  • Sett de opp etter hverandre (stikk de i jorden eller sett de opp inntil en vegg) og dere får et helt herlig 17. mai-tog!

Hipp hipp heisann!

Plastøyne