Mål:
Gir forståelse av tid og åpne for den gode samtalen rundt timer, minutter, sekunder og hundredeler.
Antall elever:
Gjennomføres med to elever – hel klasse
Du trenger:
- Tidtakerklokke
- Whiteboardtavle
Gjennomføring:
Del elevene inn i par, gi hver gruppe en stoppeklokke. Bestem en rute eller løype som skal gjennomføres løpende eller ved rask gange. En elev løper/går raskt og den andre tar tiden. Bruk gjerne ark eller en whiteboardtavle til å huske de ulike tidene. Deretter skal den andre forsøke å kopiere tiden. Når begge har gjennomført skal man sammenlikne tidene og regne ut differansen. Velg med fordel en rute over 1 minutt så elevene kan diskutere tema minutt, sekund og hundredeler.
Kompetansemål - LK20:
-
Formulere og løyse problem frå eigen kvardag som har med tid å gjere
Utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse problem frå leik og eigen kvardag