Hvitløkshøner

Påskeaktivitet som kan gjøres i klasserommet eller som en stasjon på  påskeverkstedet.

Sosialt og elevene kan samarbeide om aktiviteten.

Passer for hel klasse fra 2. – 6. trinn.

• Gipsremse
  • Readymix maling
  • Dècoupagelakk matt 250 ml
  • Effektliner svart

Klipp gipsbandasjen i remser på rundt 15 cm. Fukt remsene og vikle dem rundt hvitløken eller løken. Start på bunnen og arbeid sammen endene på toppen. Når gipsbandasjen dekker hele løken, formes en bandasje rundt toppen av endene. Bruk fingrene og flere gipsbiter til å forme noe som ligner et hode, med nebb og kam. La gipsen tørke helt. Det kan ta et par dager. Mal kammen rød, nebbet oransje, og lag øyne med effektlinjer. Gipsoverflaten blir i likhet med de malte overflatene helt matt og litt skjør. For å få en mer holdbar overflate males hønene med matt decoupagelakk, men da må både gipsen og fargen være helt tørr først.

Utsyr du trenger:

Hvitløkshøner