Bevegelser med terning

Bruke flere sanser for å styrke tallforståelsen og tallrekken, samtidig som man øver opp motorikken og koordineringsevnen.

Passer for hel klasse.

En så stor terning som mulig.

Begreper:

Tall, tallrekke, rekkefølge antall

Still dere i en ring med terningen i midten, slik at alle kan se den. Begynn med å snakke om hva dere kan gjøre med kroppen, f.eks. blunke, hoppe, stå på ett ben, slå hjul osv. Nå skal en valgt bevegelse gjøres like mange ganger som terningen viser, eller mens dere teller til tallet som står på terningen. Skal dere klappe, og terningen viser fire prikker, så klapper du fire ganger. Hvis du bestemmer at dere skal stå på
tærne, teller du til fire. På den måten kan dere veksle mellom å trene på antall og tallenes rekkefølge.

Start med deg selv: Si en bevegelse, og kast terningen. Spør hva det står på terningen. Si “NÅ” for å få alle til å begynne med bevegelsen. Hjelp til ved å telle høyt om nødvendig. Så lar du turen gå til nestemann, som skal bestemme en ny bevegelse og kaste terningen. Fortsett til alle har fått velge en bevegelse.

Stor myk terning

Artikkelnummer: 75330