Mål:
Elevene skal bygge og programmere sin egen variant av 8-ball.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn.
Du trenger:
- micro:bit (eller MakeCode-simulator)
- MakeCode eller Python editor
- Batteripakke (valgfritt)
- Noen spørsmål å stille micro:bit
Forslag til gjennomføring:
En «magic 8-ball» har alle svarene du trenger. Her skal elevene lage sin egen variant.
Hvis du vil lage opplegget tverrfaglig med Kunst og Håndverk, så kan elevene også finne opp ulike konstruksjoner der de fester micro:biten. F.eks. ved å bruke isoporkuler, papp eller Strawbees.
Programmet eleven skal lage skal genererer et tilfeldig tall mellom 1 og 3. Elevene skal bruke if, then, else, if-setninger for å få forskjellige symboler til å vises avhengig av tallet.
Se eksempel på kode under.
Kompetansemål - LK20:
-
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Designe og lage et produkt basert på brukerbehov