Videreutvikle et julespill

I dag skal dere videreutvikle et julespill i Scratch – «Hjelp rampenissen med å samle gaver». Julespillet er laget ferdig for dere slik at dere selv kan legge til nye, kule funksjoner i spillet.

Du kan lage din egen kode eller bruke koden på bildet under som vi har laget for dere.
Koden på bildet under legger til en tidtaker og høyeste poengsum (High Score) til spillet.

Bruk gjerne «Hintet» under for hjelp.

For å legge til tidtaker (Timer) og høyeste poengsum, må du bruke variablene «Timer» og «High score» (se bilde under)

Hjelp rampenissen med å samle gaver

Gjennomføres med hel klasse. La gjerne elevene jobbe i par slik at de kan samarbeide om oppgaven.

Elevene trenger:

• Tilgang på PC/nettbrett
  • Om nødvendig, del ut den ferdige koden på ark – Last ned her »

Forberedelser:

• Vis elevene hvor de skal trykke for å komme til det ferdiglagde spillet «Hjelp Rampenissen med å samle gaver»
  • Last ned hefte med ferdig kode som hjelp for lærer. Trykk her »
  • Vis gjerne elevene «Hint» knappen og hvordan de finner «Variablene» (se bildet under «Hint» i opplegget)

• La elevene jobbe med oppgaven og oppfordre elevene til å lage sine egne koder som f.eks, legge til bygninger, andre elementer som flyr som Rampenissen må passe seg for o.l.