Søk
Close this search box.

Lag din egen 17. mai-figur!

Dette er en morsom og enkel aktivitet som barna kan lage i skole og barnehage for å feire 17. mai. Ta med elevene på skattejakt i skogen. Finn pinner i ulike former og fasonger, kanskje med armer eller ben? Ta de med tilbake og få på de finstasen! Antall elever: Passer for hel klasse fra […]

Søte 17. mai-troll!

Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Restegarn i fargene rødt, hvitt og blått. Plastøyne Lim (vi har brukt limpistol) og evt en tusj. Saks Gjennomføring: Samle fine steiner i naturen. Lag hår som på bildene: Surr 2-3 runder med garn i hver farge rundt 3 fingre. Lirk ut […]

Pynt med pompongs

Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Silkepapir i fargene rødt, hvitt og blått Saks Piperenser eller hyssing Gjennomføring: Klipp silkepapirbitene: Klipp silkeark i rødt, hvitt og blått i ca like store deler. Et silkeark i størrelsen 50 x 70 cm kan f.eks. deles i biter på 12,5 x […]

Dekorative flagg på snor

Mål: Bli kjent med det norske flagget: Flaggkonstruksjon og geometriske mønster. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Rørperler i fargene rød, hvit og blå og et perlebrett (15 x 15 cm). Matpapir, strykejern og strykebrett.  Gjennomføring: Tell over perlebrettet og regn ut hvor på brettet du skal starte, […]

Perle det norske flagget

Mål: Bli kjent med det norske flagget: Forholdstall, flaggkonstruksjon og geometriske mønster. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Rørperler i fargene rød, hvit og blå og et perlebrett (15 x 15 cm). Matpapir, strykejern og strykebrett. Evt blomsterpinne og limpistol. Gjennomføring: Tell over perlebrettet og regn ut hvor […]

Kunstner-Robot

Mål: Bli kjent med hvordan motor og batteripoler fungerer og kombiner dette med kreativitet og konstruksjon. Elevene blir kjent med årsak/virkning og skaper et interaktivitet og visuelt uttrykk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn Du trenger: Pappkrus, batteriholder, tusjer, minikabler, motor og klistremerker med øyne. Gjennomføring: Lim øyne på to […]

Ballongbil

Mål: Design og bygg en ballongdrevet bil som vil kjøre fort ved hjelp av luften fra en  ballong! Det er ubegrensede måter å bygge bilene på, og elevene vil elske å kjøre race med dem for å se hvilken som går lengst. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: […]

Bygg en vind-drevet bil

Mål: Er det en seilbåt eller en seilbil? Design og bygg en bil drevet av vind. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Tykk papp/bølgepap, tykt papir, tynt papir, tynne trepinner, plastsugerør, melkekartongkorker, teip, saks og en vifte (kan også vifte med store papplater få å lage vind). Forslag […]

Fra digitalt bilde til gravering på tre

En undersøkelse av digital fotografering og bildebehandling. Faglige mål: Elevene skal lære å ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning. Elevene skal lære å etterbehandle et digitalt bilde ved hjelp av grunnleggende bildebehandlingsverktøy. Elevene skal lære å bruke en laser til å gravere bildet sitt på tre. Elevene skal lære å reflektere […]

Design og 3D-print din egen terning

Mål: Design og 3D-print din egen terning Antall elever: En hel klasse. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor tilpasset bruk med […]