Kunstner-Robot

Mål: Bli kjent med hvordan motor og batteripoler fungerer og kombiner dette med kreativitet og konstruksjon. Elevene blir kjent med årsak/virkning og skaper et interaktivitet og visuelt uttrykk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn Du trenger: Pappkrus, batteriholder, tusjer, minikabler, motor og klistremerker med øyne. Gjennomføring: Lim øyne på to […]

Ballongbil

Mål: Design og bygg en ballongdrevet bil som vil kjøre fort ved hjelp av luften fra en  ballong! Det er ubegrensede måter å bygge bilene på, og elevene vil elske å kjøre race med dem for å se hvilken som går lengst. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: […]

Bygg en vind-drevet bil

Mål: Er det en seilbåt eller en seilbil? Design og bygg en bil drevet av vind. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Tykk papp/bølgepap, tykt papir, tynt papir, tynne trepinner, plastsugerør, melkekartongkorker, teip, saks og en vifte (kan også vifte med store papplater få å lage vind). Forslag […]

Fra digitalt bilde til gravering på tre

En undersøkelse av digital fotografering og bildebehandling. Faglige mål: Elevene skal lære å ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning. Elevene skal lære å etterbehandle et digitalt bilde ved hjelp av grunnleggende bildebehandlingsverktøy. Elevene skal lære å bruke en laser til å gravere bildet sitt på tre. Elevene skal lære å reflektere […]

Design og 3D-print din egen terning

Mål: Design og 3D-print din egen terning Antall elever: En hel klasse. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor tilpasset bruk med […]

Micro:bit Gitar

Mål: Elevene skal lage og programere sin egen Micro:bit-gitar.  Spill ekte akkorder på en elektrisk micro:bit-gitar.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Datamaskin med Scratch link installert. Se https://scratch.mit.edu/microbit for detaljer om hvordan du får Scratch-link til å fungere med din micro:bit Batteripakke Fire stk. ledninger med […]

Bubble:bit

Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]

Automatisk antibac-dispenser

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen Antibac-dispenser. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: LEGO® Education SPIKE™ Prime, grunnsett – Jobb to og to sammen Bygginstruksjon – Lastes ned her » Gjennomføring: Det er viktig å snakke med elevene om hvordan man kan forebygge smitte. Vi har […]

Samisk flagg med rørperler

Mål: Lag dekorative flagg inspirert av det samiske flagget! Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Rørperler i fargene rød, grønn, gul og blå og et perlebrett. Matpapir og et strykejern. Gjennomføring: Skriv ut malen eller ha det fremme på skjermen for å følge mønsteret. Stryk perlene sammen med et bakepapir imellom. Husk å stryke motivet […]

Samiske vimpler med rørperler

Mål: Lag dekorative vimpler inspirert av det samiske flagget! Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Rørperler i fargene rød, grønn, gul og blå og et perlebrett. Matpapir og et strykejern. Gjennomføring: Skriv ut gratis mal, eller finn frem et bilde av det samiske flagget. Begynn med 3 rader med 7 røde perler ytterst på perlebrettet. […]