Egg i eddik

Mål: Hvordan ser et egg ut innvendig når det er rått? Utforsk hva som skjer når du legger et rått egg i eddik. Antall elever: Passer for hel klasse fra 3. – 10. trinn. Du trenger: 2 stk rå egg ca. 1,5 dl vann ca. 1,5 dl eddik 2 stk 250 ml begerglass Gjennomføring: Dette […]
PrimeCuber for LEGO Education SPIKE Prime

PrimeCuber er en robot som kan bygges med LEGO Education SPIKE Prime for å løse Rubiks kube. 1. Beskrivelse Bygg roboten ved å følge byggeinstruksjonene nøye, og følg deretter instruksjonene i neste avsnitt for å laste ned og installere programvaren. PrimeCuber-programvaren består av fire prosjekter. Et python-prosjekt, PCSolver-v1p5, som inneholder tre python-moduler og en datafil: […]
Teachable Machine i klasserommet

Personverninformasjon til dette opplegget Bruk av Teachable Machine krever ikke kontooppretting eller brukerpåloggingsdetaljer. Nettsiden samler ikke inn personlig informasjon eller bilder fra brukere.En måte å teste dette på er å deaktivere internettforbindelsen og bruke Image Model – Teachable Machine – Til nettstedet » (deaktiver internettforbindelsen etter du har åpnet nettsiden) Bildene du tar sendes ikke […]
Likninger – Tre på rad

Mål: Elevene skal løse likninger/likningssett og notere løsningene i den tomme tabellen. Så fort dette er gjort, er de klare til å delta i tre på rad! Antall elever: Passer for hel klasse, fra 7. trinn og oppover (kommer an på oppgavene som skal løses. Du trenger: Oppgavesett med likninger elevene skal løse (9 stk), […]
Lukket økosystem

Mål: Elevene skal utforske, demonstrere og beskrive et lukket økosystem. Et lukket økosystem forminsker problemet med den skjøre balansen i naturen. Et slikt økosystem kan studeres på nært hold, slik at elevene forstår hva som skjer.Et flaske-økosystem kan overleve i flere år uten stell. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn, del i […]
Vanntrykk

Mål: Elevene skal utforske, demonstrere og beskrive vanntrykk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: 1,5 liters-flasker, saks eller kniv – noe å lage hull med (spisse bambuspinner, strikkepinner o.l.) vann (Evt. blå akvarellmaling) Gjennomføring: Bruk en spiss bambuspinne og lag tre like […]
Utfordringer: Brobygging – LEGO

Mål: Dette er en morsom måte å snike inn litt STEM (vitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk) læring på. Bygg en stabil og sikker bro av LEGO. Diskutere hvordan du lager støtter til broene ved hjelp av takstoler (trekanter) og buer. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Diverse LEGO-klosser og LEGO byggeplater Forberedelser: En […]
Fraktalgeometri

Mål: Dette er et tverrfaglig opplegg med matematikk, KH, samfunnsfag og KRLE. Elevene skal tilegne seg kunnskap om at en fraktal er en form der hovedformen gjentas i mindre og mindre størrelser inne i seg selv. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Blomsterpinner 50 og 25 cm (mange), strikker. Begreper: Fraktaler, tetra , […]
Bowling

Mål: Eksperimentere med tall og øve hoderegning. Elevene jobber med heltall, desimaltall, brøk/prosent og positive/negative tall. Aktiviteten kan også bli brukt til å regne med algebraiske uttrykk. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse med grupper på fire. Du trenger: Halvlitersflasker fylt med vann eller sand (10 flasker til en bowlingbane). Klistremerker til å lime på flaskene. Bocciakuler, baller, erteposer […]
Det gylne snitt

Mål: Elevene skal utforske mønster, regne ut forhold mellom grunnlinje og høyde i rektangler/kvadrater og gjennomsnittsregning. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse/gruppe Du trenger: Tavle/ SMART board/ whiteboard, papirlapper elevene kan skrive på, målebånd. Forberedelse: Ta med små papirlapper elevene kan skrive på og målebånd til hele klassen. Bilde A: Rektangler/kvadrater Bilde B: Solsikke Bilde […]