Introduksjon til Tinkercad Codeblocks

Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]
Bubble:bit

Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]
Design og 3D-print din egen nøkkelring

Mål: Design og 3D-print din egen nøkkelring Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]
Automatisk antibac-dispenser

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen Antibac-dispenser. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: LEGO® Education SPIKE™ Prime, grunnsett – Jobb to og to sammen Bygginstruksjon – Lastes ned her » Gjennomføring: Det er viktig å snakke med elevene om hvordan man kan forebygge smitte. Vi har […]
Micro:bit Gitar

Mål: Elevene skal lage og programere sin egen Micro:bit-gitar. Spill ekte akkorder på en elektrisk micro:bit-gitar. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Datamaskin med Scratch link installert. Se https://scratch.mit.edu/microbit for detaljer om hvordan du får Scratch-link til å fungere med din micro:bit Batteripakke Fire stk. ledninger med […]
Lag en magisk 8-ball

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen variant av 8-ball. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: micro:bit (eller MakeCode-simulator) MakeCode eller Python editor Batteripakke (valgfritt) Noen spørsmål å stille micro:bit Forslag til gjennomføring: En «magic 8-ball» har alle svarene du trenger. Her skal elevene lage sin egen […]
Design og 3D-print din egen terning

Mål: Design og 3D-print din egen terning Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]
PrimeCuber for LEGO Education SPIKE Prime

PrimeCuber er en robot som kan bygges med LEGO Education SPIKE Prime for å løse Rubiks kube. 1. Beskrivelse Bygg roboten ved å følge byggeinstruksjonene nøye, og følg deretter instruksjonene i neste avsnitt for å laste ned og installere programvaren. PrimeCuber-programvaren består av fire prosjekter. Et python-prosjekt, PCSolver-v1p5, som inneholder tre python-moduler og en datafil: […]
Programmer en fortelling

Til lærerveiledningen Følg stegene under og programmer deres egen fortelling med Scratch. Her kan du åpne programmet du trenger for å lage fortellingen – Trykk her »» Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 Steg 6 Steg 7 Steg 8 Steg 9 Kodeeksempler Steg 1 Hold musepeker over bildet nederst til høyre, […]