Meterjakt

Mål: Utforske ulike lengder og måleenheter. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Målebånd Papir og blyant Gjennomføring: Hver gruppe/par får et målebånd og ulike oppgaver knyttet til lengde. F.eks.: Finn noe som er 100 cm Finn noe som er 1 m Finn noe mindre enn 10 cm Finn noe større enn 50 cm […]
Idealtid

Mål: Gir forståelse av tid og åpne for den gode samtalen rundt timer, minutter, sekunder og hundredeler. Antall elever: Gjennomføres med to elever – hel klasse Du trenger: Tidtakerklokke Whiteboardtavle Gjennomføring: Del elevene inn i par, gi hver gruppe en stoppeklokke. Bestem en rute eller løype som skal gjennomføres løpende eller ved rask gange. En […]
Løpende tall

Mål: Utforske og leke med tallforståelse og posisjonssystemet. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Kjegler/kritt til å markere et område. Vest med lommer eller tall. Gjennomføring: Tren på regning og sortering av ulike tall. Bruk gjerne vester med tall eller vester med lomme til tall. Ved gitt signal løper alle elevene rundt på […]
Poengmatte

Mål: Hoderegning, addisjon og subtraksjon evt. multiplikasjon. Samarbeid, kommunikasjon og problemløsning. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse, del inn klassen i grupper på mellom 3 og 6 elever. Du trenger: Poengmatte Gjennomføring: Alle gruppene får utdelt erteposer og en poengmatte. Plasser elevene et par meter fra sin matte, området der elevene skal stå kan markeres […]
Lær matte med tiervenner

Mål: Mengdetrening med tiervenner og sortering i naturen. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse Du trenger: Erteposer med tall Gjennomføring: Ta med erteposene ut og la barna finne ulike ting i naturen som de skal kombinere med erteposene for å få ti. F.eks. 8 kongler til erteposen med 2 på, fordi 2 + 8 = […]
Talljakt

Mål: Å utvikle tallforståelse og ferdigheter i addisjon og subtraksjon. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Elevene deles i grupper på fire. Du trenger: Fargede pappbiter (eller fargede ark) Klistremerker (med tall eller symboler) En boks eller pose En stor tavle eller et stort ark Forberedelse: Klipp ut fargede pappbiter (eller bruk fargede ark) i […]
Fire hjørner

Mål: Plassere elevene i en situasjon hvor de må ta fysiske standpunkt og begrunne sine valg. Synliggjør mangfoldet i en gruppe ved at deltakerne velger ulike standpunkt. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 10. trinn. Du trenger: Ulike problemstillinger Matteoppgaver tilpasset tema/trinn Gjennomføring: Øvelsen starter med der man beskriver en hendelse eller […]
Påstander

Mål: I denne refleksjonsøvelsen har vi som mål å utfordre elevenes holdninger. Vi ønsker å oppnå økt dialog ved å oppfordre til fysisk bevegelse i rommet, innta ulike standpunkter og forklare begrunnelsen bak dem. På denne måten kan vi stimulere til en dypere og mer engasjerende diskusjon. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. […]
Mattemassasje

Mål: Utforske addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, og divisjon, og bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag Oppgavene tilpasses til elevens alder. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Nuppeball Gjennomføring: Del elevene inn i to og to. En elev skal ved hjelp av nuppeballen masere […]
Blindematte

Mål: Utforske addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, og divisjon, og bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag Oppgavene tilpasses til elevens alder. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Kjegler med tall Øyebind Skrivesaker Gjennomføring: Del elevene inn i grupper på tre. Elev nummer en tar […]