Automatisk antibac-dispenser

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen Antibac-dispenser. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: LEGO® Education SPIKE™ Prime, grunnsett – Jobb to og to sammen Bygginstruksjon – Lastes ned her » Gjennomføring: Det er viktig å snakke med elevene om hvordan man kan forebygge smitte. Vi har […]

Micro:bit Gitar

Mål: Elevene skal lage og programere sin egen Micro:bit-gitar.  Spill ekte akkorder på en elektrisk micro:bit-gitar.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Datamaskin med Scratch link installert. Se https://scratch.mit.edu/microbit for detaljer om hvordan du får Scratch-link til å fungere med din micro:bit Batteripakke Fire stk. ledninger med […]

Lag en magisk 8-ball

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen variant av 8-ball.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: micro:bit (eller MakeCode-simulator) MakeCode eller Python editor Batteripakke (valgfritt) Noen spørsmål å stille micro:bit Forslag til gjennomføring: En «magic 8-ball» har alle svarene du trenger. Her skal elevene lage sin egen […]

Nattlys

Mål: Et nattlys som lyser opp micro:bits LED-skjerm i mørket. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Nettbrett/ datamaskin MakeCode » Batteripakke (for bruk med nettbrett/ eller uten fysisk tilkobling mot datamaskin. micro:bit (eller MakeCode-simulator) MakeCode eller Python editor En lyskilde og noe å dekke micro:biten med Gjennomføring: […]

Ballongbil

Mål: Design og bygg en ballongdrevet bil som vil kjøre fort ved hjelp av luften fra en  ballong! Det er ubegrensede måter å bygge bilene på, og elevene vil elske å kjøre race med dem for å se hvilken som går lengst. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: […]

Kunstner-Robot

Mål: Bli kjent med hvordan motor og batteripoler fungerer og kombiner dette med kreativitet og konstruksjon. Elevene blir kjent med årsak/virkning og skaper et interaktivitet og visuelt uttrykk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn Du trenger: Pappkrus, batteriholder, tusjer, minikabler, motor, klistremerker med øyne og klistremerker med bart. Gjennomføring: Lim […]

Micro:bit – tidsur

Mål: Eleven skal programmere et tidsur ved å jobbe med løkker, variabler og vilkår.   Prøv tidsuret du skal lage For å sette tidsuret til 0, trykk A+B på micro:biten til venstre. Trykk A for å starte tidtakeren og B for å stoppe den. Nyttige ressurser for lærer For dette prosjektet brukes MakeCode (PXT) mikrobit-editor » […]

Sugerørsrakett

Mål: Design og bygg din egen sugerørsrakett som du klargjør for take-off Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: Sugerør av papir, hvite Ballonger Brusflaske Formingsmateriell til eget design av raketten Gjennomføring: Dersom du har sugerør med bøy, klipp av og kast den bøyde delen. Klipp et bit papir, […]

Rørperlesnurrebass

Mål: Design og bygg din egen rørperlesnurrebass. Denne kan perles i ulike former og farger. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Pinne til fargesnurre Rørperler Perleplater Gjennomføring: Snurrebassene kan perles i ulike former og farger. La det være igjen en åpning i midten (1 perle). Stryk perlene med […]

Ballongdrevet LEGO bil

Mål: Design og bygg en ballongdrevet LEGO-bil som vil kjøre fort ved hjelp av luften fra en  ballong! Det er ubegrensede måter å bygge bilene på, og elevene vil elske å kjøre race med dem for å se hvilken som går lengst. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: […]