Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

Starter – Batman og Jokeren

Formål: Stimulere tenking, kreativitet, samhold og skape tillit i et kreativt og lekent miljø. Startere skal gi en god start på timen for elevene. Det er en aktivitet som alle skal mestre, og det skal være gøy. Tid: 15 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe Gjennomføring: Elevene står i en ring med øynene lukket. […]

Mikropause Fotgrep

Formål: Koordinasjon. Mikropauser gir mer effektiv læring. Tid: 1 – 2 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe, tilpasses etter målgruppen. Elevene jobber individuelt. Du trenger: Nylonskjerf eller erteposer. Gjennomføring: Ta av skoene. Sitt på stolen med knærne i rett vinkel og med god avstand mellom føttene. Øvelsen gjøres med en fot av gangen. Plukk […]

Mikropause Balanse

Formål: Balanse og styrke. Mikropauser gir mer effektiv læring. Tid: 1- 5 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe, tilpasses etter målgruppen. Du trenger: Kan gjennomføres uten utstyr, men se våre balanseprodukter for inspirasjon. Til balanseprodukter » Gjennomføring: Reis deg opp og stå et sted hvor du har litt plass rundt deg. Ta skoene av. […]

Mikropause Gåklosser

Formål: Balanse og styrke. Mikropauser gir mer effektiv læring. Tid: 1- 5 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe, tilpasses etter målgruppen. Du trenger: Gåklosser og 5 minutters timeglass. Gjennomføring: Gå opp på klossene – en av gangen. Hold de hvite tauene helt stramt. Stå stille og finn balansen. Gå en liten tur. Når sanden […]

Mikropause Balansebrett

Formål: Balanse og styrke. Mikropauser gir mer effektiv læring. Tid: 1- 5 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe, tilpasses etter målgruppen. Individuelt eller i par. Du trenger: Balansebrett eller Moonhopper. Gjennomføring: Stå på balansebrettet med lett bøyde knær og begge føtter parallelle ytterst på brettet. Støtt deg evt. til et bord eller en vegg […]

Mikropause Sjonglering

Formål: Koordinasjon, samarbeid og hjernepause. Mikropauser gir mer effektiv læring. Tid: 5 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe, tilpasses etter målgruppen. Individuelt eller i par. Du trenger: Tørkleball, nylonskjerf, kooshball, erteposer. Gjennomføring: Kast og ta imot Sjongler med to ting Sjongler med tre nylonskjerf eller tørkleball. Når du klarer dette, kan du øve med […]

Mikropause Hoppetau

Mål: Styrketrening, utholdenhet og samarbeid. Mikropauser gir mer effektiv læring. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe. Du trenger: Hoppetau og timeglass – 1 min. Gjennomføring: Ta fem runder med følgende øvelser: Hopp 1 minutt. Timeglasset tar tiden for deg. Gjør 10-30 situps, planken, push-ups, spensthopp osv. Velg forskjellig øvelse for hver runde. Alternativ: Gjør øvelsen […]

Posisjonssystemet – Bevegelse og samarbeid

Mål: Elevene skal kunne beskrive plassverdisystemet for hele tall. Antall elever: Minst så mange som antall plasser du skal jobbe med, for eksempel tre om du skal jobbe med ener-, tier- og hundrerplassen. Du trenger: Kjegler med sifrene 0 – 9 og eventuelt kritt eller malt rutenett/linje på bakken. Forberedelse: Kjeglene stilles opp i en […]