Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

Fra digitalt bilde til gravering på tre

En undersøkelse av digital fotografering og bildebehandling. Faglige mål: Elevene skal lære å ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning. Elevene skal lære å etterbehandle et digitalt bilde ved hjelp av grunnleggende bildebehandlingsverktøy. Elevene skal lære å bruke en laser til å gravere bildet sitt på tre. Elevene skal lære å reflektere […]

Bubble:bit

Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]

Male med Sphero

Mål: Elevene skal lage kunst med Sphero Bolt. Antall elever: Hel klasse, jobbe i grupper. Du trenger: Sphero Bolt (klassesett). Papir (ark satt sammen, eller store ark evt papir på rull). En ramme laget av f.eks Lego, en rokkering, tre o.l. Maling. Gjennomføring: Abstrakt kunst/ non-figurativ kunstStart med å snakke sammen med eleven hva Abstrakt […]

Broderi & Micro:bit

Mål: Elevene vil lære å integrere teknologisk kreativitet med håndverk ved å kombinere Micro:bit-programmering med broderingsferdigheter. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: BBC micro:bit V2 – Starter Kit Syring Ø25 cm Aidastoff grovt Metalltråd 0.5 mm Lysdioder Gjennomføring: Bruk Aidastoff og tegn f.eks. en bil som skal utstyres med lysdioder. Fest stoffet i en syring. […]

Introduksjon til Tinkercad Codeblocks

Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]

PrimeCuber for LEGO Education SPIKE Prime

PrimeCuber er en robot som kan bygges med LEGO Education SPIKE Prime for å løse Rubiks kube. 1. Beskrivelse Bygg roboten ved å følge byggeinstruksjonene nøye, og følg deretter instruksjonene i neste avsnitt for å laste ned og installere programvaren. PrimeCuber-programvaren består av fire prosjekter. Et python-prosjekt, PCSolver-v1p5, som inneholder tre python-moduler og en datafil: […]

Programmer en fortelling

Til lærerveiledningen  Følg stegene under og programmer deres egen fortelling med Scratch. Her kan du åpne programmet du trenger for å lage fortellingen – Trykk her »» Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 Steg 6 Steg 7 Steg 8 Steg 9 Kodeeksempler Steg 1 Hold musepeker over bildet nederst til høyre, […]