Matematikkferdigheter ved bruk av LEGO-klosser

Mål: LEGO-klosser kan hjelpe elever med å forstå matematikk bedre. Klossene har knotter som vanligvis er gruppert i to og to. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn, del i grupper på to og to. Du trenger: LEGO-klosser i ulik størrelse Gjennomføring: LEGO-klosser kan hjelpe elever med å forstå matematikk. Klossene har knotter […]

Tallgjenkjenning– Rekkefølge/tallinje

Mål: Telle til 10, bruke tallinja til beregninger og vise tallstørrelser. Antall elever: Fra 1 elev – full klasse. Du trenger: Alle de store utendørstallene og en linje tegnet opp med kritt eller malt på bakken. Forberedelse: Eventuelt tegn en linje på bakken med plass til tallene 0 – 10, eller 1 – 10 om […]

Større/mindre enn

Mål: Elevene skal kunne beskrive plassverdisystemet for hele tall. Antall elever: Fra 1 elev – full klasse. Du trenger: Sifrene 0 – 9 fra de store utendørstallene Forberedelse: Finn fram tallene du trenger. (Du trenger minst ett av hvert siffer som du ønsker å bruke. Du kan gjerne bruke alle, men ikke legg ekstra 1 […]

Starter – Puslespill

Formål: Stimulere tenking, kreativitet, samhold og skape tillit i et kreativt og lekent miljø. Startere skal gi en god start på timen for elevene. Det er en aktivitet som alle skal mestre, og det skal være gøy. Tid: 15 – 20 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe – Elevene jobber i grupper på tre. […]

Starter – Fakta/usann

Formål: Stimulere tenking, kreativitet, samhold og skape tillit i et kreativt og lekent miljø. Startere skal gi en god start på timen for elevene. Det er en aktivitet som alle skal mestre, og det skal være gøy. Tid: 15 – 20 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe – To og to elever møtes Du […]

Starter – Bygg en LEGOfigur

Formål: Stimulere tenking, kreativitet, samhold og skape tillit i et kreativt og lekent miljø. Startere skal gi en god start på timen for elevene. Det er en aktivitet som alle skal mestre, og det skal være gøy. Tid: 15 – 20 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe – Elevene jobber i grupper.(Ca. fire på […]

Starter – LEGOkode

Formål: Stimulere til kreativitet og samarbeid. Startere skal gi en god start på timen for elevene. Dette er en aktivitet som alle kan mestre, og det skal være gøy. Tid: 15 – 20 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe – Elevene jobber to og to Du trenger: LEGOklosser eller DUPLOklosser  Gjennomføring: To og to elever […]

Starter – Hvem skal ut

Formål: Stimulere tenking, kreativitet, samhold og skape tillit i et kreativt og lekent miljø. Startere skal gi en god start på timen for elevene. Det er en aktivitet som alle skal mestre, og det skal være gøy. Tid: 15 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe Gjennomføring: Vis fire bilder, og elevene må finne hvem […]

Starter – Batman og Jokeren

Formål: Stimulere tenking, kreativitet, samhold og skape tillit i et kreativt og lekent miljø. Startere skal gi en god start på timen for elevene. Det er en aktivitet som alle skal mestre, og det skal være gøy. Tid: 15 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe Gjennomføring: Elevene står i en ring med øynene lukket. […]

Mikropause Fotgrep

Formål: Koordinasjon. Mikropauser gir mer effektiv læring. Tid: 1 – 2 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe, tilpasses etter målgruppen. Elevene jobber individuelt. Du trenger: Nylonskjerf eller erteposer. Gjennomføring: Ta av skoene. Sitt på stolen med knærne i rett vinkel og med god avstand mellom føttene. Øvelsen gjøres med en fot av gangen. Plukk […]