Søk
Close this search box.

Dekorative flagg på snor

Mål: Bli kjent med det norske flagget: Flaggkonstruksjon og geometriske mønster. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Rørperler i fargene rød, hvit og blå og et perlebrett (15 x 15 cm). Matpapir, strykejern og strykebrett.  Gjennomføring: Tell over perlebrettet og regn ut hvor på brettet du skal starte, […]

Perle det norske flagget

Mål: Bli kjent med det norske flagget: Forholdstall, flaggkonstruksjon og geometriske mønster. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Rørperler i fargene rød, hvit og blå og et perlebrett (15 x 15 cm). Matpapir, strykejern og strykebrett. Evt blomsterpinne og limpistol. Gjennomføring: Tell over perlebrettet og regn ut hvor […]

Ballongbil

Mål: Design og bygg en ballongdrevet bil som vil kjøre fort ved hjelp av luften fra en  ballong! Det er ubegrensede måter å bygge bilene på, og elevene vil elske å kjøre race med dem for å se hvilken som går lengst. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: […]

Fra digitalt bilde til gravering på tre

En undersøkelse av digital fotografering og bildebehandling. Faglige mål: Elevene skal lære å ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning. Elevene skal lære å etterbehandle et digitalt bilde ved hjelp av grunnleggende bildebehandlingsverktøy. Elevene skal lære å bruke en laser til å gravere bildet sitt på tre. Elevene skal lære å reflektere […]

Design og 3D-print din egen terning

Mål: Design og 3D-print din egen terning Antall elever: En hel klasse. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives nedenfor tilpasset bruk med […]

Micro:bit Gitar

Mål: Elevene skal lage og programere sin egen Micro:bit-gitar.  Spill ekte akkorder på en elektrisk micro:bit-gitar.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Datamaskin med Scratch link installert. Se https://scratch.mit.edu/microbit for detaljer om hvordan du får Scratch-link til å fungere med din micro:bit Batteripakke Fire stk. ledninger med […]

Bubble:bit

Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]

Automatisk antibac-dispenser

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen Antibac-dispenser. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: LEGO® Education SPIKE™ Prime, grunnsett – Jobb to og to sammen Bygginstruksjon – Lastes ned her » Gjennomføring: Det er viktig å snakke med elevene om hvordan man kan forebygge smitte. Vi har […]

Introduksjon til Tinkercad Codeblocks

Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]

Vinkelutfordringer

Mål: Utforsking av grader og vinkel Antall elever: Gjennomføres med hel klasse, del i grupper på 3 – 5 elever. Du trenger: Gradskive Linjalsett Hoppetau Kritt Gjennomføring: Hver gruppe har gradeskive og hoppetau. En elev på hver gruppe lager en vinkel med tauet. Gruppa skal så gjette hvor mange grader vinkelen er. Den som lagde […]