Fraktalgeometri

Mål: Elevene skal tilegne seg kunnskap om at en fraktal er en form der hovedformen gjentas i mindre og mindre størrelser inne i seg selv. Dette er et tverrfaglig opplegg med utgangspunkt i matematikk, som lett kan knyttes opp mot K&H, samfunnsfag og KRLE. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Blomsterpinner 50  og […]

Design og 3D-print din egen nøkkelring

Mål: Design og 3D-print din egen nøkkelring Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Fra digitalt bilde til gravering på tre

En undersøkelse av digital fotografering og bildebehandling. Faglige mål: Elevene skal lære å ta et digitalt bilde med fokus på komposisjon og belysning. Elevene skal lære å etterbehandle et digitalt bilde ved hjelp av grunnleggende bildebehandlingsverktøy. Elevene skal lære å bruke en laser til å gravere bildet sitt på tre. Elevene skal lære å reflektere […]

Automatisk antibac-dispenser

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen Antibac-dispenser. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: LEGO® Education SPIKE™ Prime, grunnsett – Jobb to og to sammen Bygginstruksjon – Lastes ned her » Gjennomføring: Det er viktig å snakke med elevene om hvordan man kan forebygge smitte. Vi har […]

Design og 3D-print din egen spillebrikke

Mål: Design og 3D-print din egen spillbrikke Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Micro:bit Gitar

Mål: Elevene skal lage og programere sin egen Micro:bit-gitar.  Spill ekte akkorder på en elektrisk micro:bit-gitar.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Datamaskin med Scratch link installert. Se https://scratch.mit.edu/microbit for detaljer om hvordan du får Scratch-link til å fungere med din micro:bit Batteripakke Fire stk. ledninger med […]

Lag en magisk 8-ball

Mål: Elevene skal bygge og programmere sin egen variant av 8-ball.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn. Du trenger: micro:bit (eller MakeCode-simulator) MakeCode eller Python editor Batteripakke (valgfritt) Noen spørsmål å stille micro:bit Forslag til gjennomføring: En «magic 8-ball» har alle svarene du trenger. Her skal elevene lage sin egen […]

Design og 3D-print din egen terning

Mål: Design og 3D-print din egen terning Antall elever: Passer for fra 5. – 10. trinn. Du trenger: Det nettbaserte programmet TinkerCad (gratis) 3D-printer med filament i ulike farger. NB! I dette undervisningsopplegget bruker vi Flashforge-printer og printprogrammet FlashPrint 5. Selv om det også kan brukes med andre printere og programmer, er fremgangsmåten som beskrives […]

Påskehefte i matematikk

Mål: Påskeaktivitet som kan gjøres i klasserommet eller som en stasjon på  påskeverkstedet. Utforske og forklare sammenhenger mellom de fire regneartene og  bruke. Lage regneuttrykk til praktiske situasjoner og finne praktiske situasjoner som passer til oppgitte regneuttrykk Antall elever: Passer for hel klasse fra 3. – 4. og 5. – 7. trinn Du trenger: Skrivesaker Gjennomføring: […]

Nattlys

Mål: Et nattlys som lyser opp micro:bits LED-skjerm i mørket. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Du trenger: micro:bit Nettbrett/ datamaskin MakeCode » Batteripakke (for bruk med nettbrett/ eller uten fysisk tilkobling mot datamaskin. micro:bit (eller MakeCode-simulator) MakeCode eller Python editor En lyskilde og noe å dekke micro:biten med Gjennomføring: […]