I dag skal dere programmere et spill med Scratch!
Følg stegene under og programmer et kult spill med Scratch.
Spillet dere skal lage er en hai som fanger småfisk.
Her kan du åpne programmet du trenger for å lage spillet – Trykk her »»
Steg 1
Steg 2
Steg 3
Steg 4
Steg 5
Steg 6
Steg 1
Hold musepeker over bildet nederst til høyre, da kommer det opp en verktøylinje. Trykk på «velg bakgrunnsbilde».
Finn bakgrunnsbilde som heter «Underwater 2″. Trykk på bildet.
Steg 2
Hold musepeker over figuren nederst i høyre hjørne, trykk på «velg en figur».
Finn/søk etter figuren som heter «Shark 2» til ditt spill.
Steg 3
For å fjerne en figur markerer du figuren og trykker på søppelkassen.
Få haien til å følge musepekeren når det grønne flagget trykkes. Velg blokker fra de gule, lilla, oransje, grønne, lyseblå og blå klossene. (se bildet).
Steg 4
Legg til småfisk som svømmer tilfeldig rundt.
Hold musepeker over figuren nederst i høyre hjørne, trykk på «velg en figur».
Finn/søk etter figuren som heter «Shark 2» til ditt spill.
Steg 5
Lag koden til småfisken. Bruk blokkene fra de gule, oransje, lilla, grønne, lyseblå og blå. (se bilde for kode)
Lag flere småfisk ved å kopiere den du allerde har laget. Høyreklikk på småfisken og velg «lag en kopi»
Lag så mange småfisk du ønsker, men ikke for mange.
Steg 6
Antall elever:
Gjennomføres med hel klasse. La gjerne elevene jobbe i par eller grupper slik at de kan samarbeide om oppgaven.
Elevene trenger:
- Pc, laptop eller nettbrett.
- Opplegget kjøres rette fra nettleser og krever ingen innlogging.
- Opplegget gjennomføres med programmet Scratch – Trykk her for å starte programmet »
Forberedelser:
- Print ut heftet med «Programmer et spill i Scratch» Trykk her »
- Del klassen i par/grupper.
Det kan være en fordel å jobbe sammen i par/grupper. Elevene kan da bruke en PC/nettbrett til å se veiledning og programmere på den andre enheten. Elevene vil også samarbeide og finne løsninger sammen.
Gjennomføring:
- Vis elevene hvor de skal trykke for å starte Scratch.
- Vis elevene hvordan de trykker seg gjennom stegene og del ut hefte med «Programmer et spill i Scratch» om nødvendig for de som ønsker det.
- Vis frem de forskjellige julefortellingene for hele klassen.