-
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Designe og lage et produkt basert på brukerbehov
Mål:
Et nattlys som lyser opp micro:bits LED-skjerm i mørket.
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn.
Du trenger:
- micro:bit
- Nettbrett/ datamaskin
- MakeCode »
- Batteripakke (for bruk med nettbrett/ eller uten fysisk tilkobling mot datamaskin.
- micro:bit (eller MakeCode-simulator)
- MakeCode eller Python editor
- En lyskilde og noe å dekke micro:biten med
Gjennomføring:
Steg 1: Hvordan det fungerer
- Det brukes en micro:bits LED-er som en lyssensorinngang. Dekk til skjermen med hånden og se om den lyser.
- Den bruker utvalg for å registrere om lyset som kommer på micro:biten faller under et visst nivå – er mindre enn (<) 100. Hvis det er mørkt, lyser micro:bit-skjermen, ellers tømmer den skjermen slik at LED-ene er mørke.
- Du må kanskje justere terskelen 100 avhengig av lysforholdene der du er.
- Spørsmål:
– Hva tror du du kan bruke denne nattlampen til?
– Kan det bidra til å forbedre sikkerheten for mennesker eller dyr i mørket?
Steg 2: Programmere
Trinn 3: Forbedre programmet
- Endre bildet for å vise en måne eller stjerne når det blir mørkt.
- Fest micro:bit til en sekk eller klærne for å bruke dette som et ekstra sikkerhetslys når du går eller sykler – kan du få den til å blinke for å skille seg ut mer?
- Prøv å lag programmet slik at LED-skjermen blir lysere og mørkere avhengig av mengden lys som faller på micro:bit.
- Spørsmål:
– Hvor ellers har du sett ting som reagerer på lys på denne måten?
Kompetansemål - LK20:
-
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Designe og lage et produkt basert på brukerbehov