Mål:
En spennende og rolig aktivitet som krever konsentrasjon. Detektiven skal prøve å finne ut hvem som er morderen.
Gjennomføring:
Alle elevene legger hodet ned på pulten og lukker øynene. Den voksne går rundt og prikker barna på ryggen.
En prikk betyr vanlig.
To prikk betyr detektiv
Tre prikker betyr morder
Alle barna går rundt i rommet og håndhilser på hverandre. Detektiven deltar ikke i håndhilsningen, men går og observerer. Kun morderen vet hvem hen er. Morderen “dreper” ofrene sine ved å trykke to ganger når de håndhilser. Offeret teller sakte til fem, og faller så om.
Hvis detektiven klarer å gjette hvem morderen er, så vinner detektiven. Hvis morderen klarer å “drepe” alle før detektiven gjetter riktig, så vinner morderen.

Kompetansemål - LK20:
- Utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne