Fire hjørner

Mål: Plassere elevene i en situasjon hvor de må ta fysiske standpunkt og begrunne sine valg. Synliggjør mangfoldet i en gruppe ved at deltakerne velger ulike standpunkt. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 10. trinn. Du trenger: Ulike problemstillinger Matteoppgaver tilpasset tema/trinn Gjennomføring: Øvelsen starter med der man beskriver en hendelse eller […]

Påstander

Mål: I denne refleksjonsøvelsen har vi som mål å utfordre elevenes holdninger. Vi ønsker å oppnå økt dialog ved å oppfordre til fysisk bevegelse i rommet, innta ulike standpunkter og forklare begrunnelsen bak dem. På denne måten kan vi stimulere til en dypere og mer engasjerende diskusjon. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. […]

Fruit salad

“Caller game” som får i gang pulsen og oppmuntrer elevene selv til å bli mer muntlig aktive i engelsktimen. God til repetisjon/mengdetrening med nye ord.  Antall elever: Hel klasse, 3 – 7. trinn Gjennomføring: Elevene sitter i sirkel på egen stol. Læreren gir elevene ulike navn. For eksempel navn på frukt: apple, peach, banana, orange. […]

Ship a’ hoy!

Engelsk dramalek for å få opp pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]

Jumping jelly beans!

Engelsk aktivitet som får i gang pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]