Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

Bubble:bit

Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]

LEGO utfordringskort

Mål: Elevene samarbeider om å løse problemer og utfordringer. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Diverse LEGO-klosser og LEGO utfordringskort – Skrives ut her » Forberedelser: Skriv ut LEGO utfordringskort En kasse med LEGO-klosser Gjennomføring: Dette er en morsom måte å snike inn litt STEM (vitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk) læring på. Med […]

Fire hjørner

Undervisningsopplegg

Mål: Plassere elevene i en situasjon hvor de må ta fysiske standpunkt og begrunne sine valg. Synliggjør mangfoldet i en gruppe ved at deltakerne velger ulike standpunkt. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 10. trinn. Du trenger: Ulike problemstillinger Matteoppgaver tilpasset tema/trinn Gjennomføring: Øvelsen starter med der man beskriver en hendelse eller […]

Påstander

Mål: I denne refleksjonsøvelsen har vi som mål å utfordre elevenes holdninger. Vi ønsker å oppnå økt dialog ved å oppfordre til fysisk bevegelse i rommet, innta ulike standpunkter og forklare begrunnelsen bak dem. På denne måten kan vi stimulere til en dypere og mer engasjerende diskusjon. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. […]

Fruit salad

“Caller game” som får i gang pulsen og oppmuntrer elevene selv til å bli mer muntlig aktive i engelsktimen. God til repetisjon/mengdetrening med nye ord.  Antall elever: Hel klasse, 3 – 7. trinn Gjennomføring: Elevene sitter i sirkel på egen stol. Læreren gir elevene ulike navn. For eksempel navn på frukt: apple, peach, banana, orange. […]

Ship a’ hoy!

Engelsk dramalek for å få opp pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]

Jumping jelly beans!

Engelsk aktivitet som får i gang pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]

Tosifrede tall

Mål: Utforske addisjon og subtraksjon og bruke det i hoderegning og problemløsing Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 3. Du trenger: Tallinje fra 0- 9 (evt tallinje som går høyere en 10) Gjennomføring: Bruk tallinjen under for å løse oppgavene. Kan du ordne de ti sifrene i boksene under slik at du […]

Tall-par

Mål: Utforske addisjon og subtraksjon og bruke det i hoderegning og problemløsing Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 3. Du trenger: Tallrekke fra 1- 10 (evt tallinje som går høyere en 10) Gjennomføring: Bruk tallinjen under for å løse oppgavene. Eksempel på oppgaver: 1. Hvordan kan du putte tallene sammen i par […]

Figurtall

Mål: Utforske regnerekkefølgen, bli bedre kjent med ulike regneoperasjoner, bli godt kjent med betydning av «er lik»-tegnet. Antall elever: Passer for hel klasse fra 3. – 4. og 5. – 7. trinn Du trenger: Ruteark med kvadratiske ruterEvt. knapper eller lignende konkreter Gjennomføring: Figurtall er figurer som vokser etter et mønster. Dette mønsteret gjør at […]