Fire hjørner

Søk
Close this search box.

Mål:

  • Plassere elevene i en situasjon hvor de må ta fysiske standpunkt og begrunne sine valg.
  • Synliggjør mangfoldet i en gruppe ved at deltakerne velger ulike standpunkt.

Antall elever:

Passer for hel klasse fra 2. – 10. trinn.

Du trenger:

  • Ulike problemstillinger
  • Matteoppgaver tilpasset tema/trinn

Gjennomføring:

Øvelsen starter med der man beskriver en hendelse eller en matteoppgave og plasserer 4 alternativer i hvert sitt hjørne av rommet. Alternativ 1 i det første hjørnet, alternativ 2 i det andre hjørnet, og så videre.
Deltakerne har muligheten til å endre hjørnevalg underveis.

Ved bruk av matteoppgaver, kan man tegne inn oppgavene i hvert hjørne av tavlen som representerer hvert hjørne i rommet. Elevene går til hjørnet som de mener er det riktige svaret.

Kompetansemål - LK20: