Kunstner-Robot
Mål: Bli kjent med hvordan motor og batteripoler fungerer og kombiner dette med kreativitet og konstruksjon. Elevene blir kjent med årsak/virkning og skaper et interaktivitet og visuelt uttrykk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn Du trenger: Pappkrus, batteriholder, tusjer, minikabler, motor og klistremerker med øyne. Gjennomføring: Lim øyne på to […]
Samisk flagg med rørperler
Mål: Lag dekorative flagg inspirert av det samiske flagget! Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Rørperler i fargene rød, grønn, gul og blå og et perlebrett. Matpapir og et strykejern. Gjennomføring: Skriv ut malen eller ha det fremme på skjermen for å følge mønsteret. Stryk perlene sammen med et bakepapir imellom. Husk å stryke motivet […]
Samiske vimpler med rørperler
Mål: Lag dekorative vimpler inspirert av det samiske flagget! Antall elever: Hel klasse. Du trenger: Rørperler i fargene rød, grønn, gul og blå og et perlebrett. Matpapir og et strykejern. Gjennomføring: Skriv ut gratis mal, eller finn frem et bilde av det samiske flagget. Begynn med 3 rader med 7 røde perler ytterst på perlebrettet. […]
Geometriske figurer i naturen
Mål: Utforske egenskaper ved ulike geometriske figurer ved å bruke naturen. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Papir og blyant Gjennomføring: Del 1: Snakk om ulike geometriske figurer i klasserommet og form figurene med konkreter. Del 2: Let etter geometriske figurer i skolegården eller naturen. F.eks: Parallelle linjer med trærne som står ved siden […]
Meterjakt
Mål: Utforske ulike lengder og måleenheter. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Målebånd Papir og blyant Gjennomføring: Hver gruppe/par får et målebånd og ulike oppgaver knyttet til lengde. F.eks.: Finn noe som er 100 cm Finn noe som er 1 m Finn noe mindre enn 10 cm Finn noe større enn 50 cm […]
Multiplikasjon – stafett
Mål: Mengdetrening av enkle hoderegningsstrategier med multiplikasjon Antall elever: 4 elever – full klasse Du trenger: Erteposer med tall. Kjegler med sifrene 1 – 10. Forberedelse: Erteposene legges i en pose. Still sifferkjeglene opp på rekke i stigende rekkefølge. For å gjøre det vanskeligere: vend sifferet vekk fra barna og/eller still kjeglene i vilkårlig rekkefølge. […]
Multiplikasjonsball
Mål: Elevene bruker kunnskapen de har om geometriske figurer for å utforske avstander mellom punkter og linjer i ulike figurer. Antall elever: Gjennomføres i hel klasse. Du trenger: Erteposer eller ball Gjennomføring: To og to elever kaster en ertepose eller ball mellom seg. Hvert par starter på 1-gangen, kaster mellom seg og multipliserer oppover. Hvis de […]
Fruit salad
“Caller game” som får i gang pulsen og oppmuntrer elevene selv til å bli mer muntlig aktive i engelsktimen. God til repetisjon/mengdetrening med nye ord. Antall elever: Hel klasse, 3 – 7. trinn Gjennomføring: Elevene sitter i sirkel på egen stol. Læreren gir elevene ulike navn. For eksempel navn på frukt: apple, peach, banana, orange. […]
Ship a’ hoy!
Engelsk dramalek for å få opp pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]
Jumping jelly beans!
Engelsk aktivitet som får i gang pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]