Geometriske figurer i naturen

Mål: Utforske egenskaper ved ulike geometriske figurer ved å bruke naturen. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Papir og blyant Gjennomføring: Del 1: Snakk om ulike geometriske figurer i klasserommet og form figurene med konkreter.  Del 2:  Let etter geometriske figurer i skolegården eller naturen. F.eks:  Parallelle linjer med trærne som står ved siden […]

Meterjakt

Mål: Utforske ulike lengder og måleenheter. Antall elever: Gjennomføres med hel klasse. Du trenger: Målebånd Papir og blyant Gjennomføring: Hver gruppe/par får et målebånd og ulike oppgaver knyttet til lengde. F.eks.:   Finn noe som er 100 cm Finn noe som er 1 m Finn noe mindre enn 10 cm Finn noe større enn 50 cm […]

Kunstner-Robot

Mål: Bli kjent med hvordan motor og batteripoler fungerer og kombiner dette med kreativitet og konstruksjon. Elevene blir kjent med årsak/virkning og skaper et interaktivitet og visuelt uttrykk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn Du trenger: Pappkrus, batteriholder, tusjer, minikabler, motor, klistremerker med øyne og klistremerker med bart. Gjennomføring: Lim […]

Tosifrede tall

Mål: Utforske addisjon og subtraksjon og bruke det i hoderegning og problemløsing Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 3. Du trenger: Tallinje fra 0- 9 (evt tallinje som går høyere en 10) Gjennomføring: Bruk tallinjen under for å løse oppgavene. Kan du ordne de ti sifrene i boksene under slik at du […]

Tall-par

Mål: Utforske addisjon og subtraksjon og bruke det i hoderegning og problemløsing Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 3. Du trenger: Tallrekke fra 1- 10 (evt tallinje som går høyere en 10) Gjennomføring: Bruk tallinjen under for å løse oppgavene. Eksempel på oppgaver: 1. Hvordan kan du putte tallene sammen i par […]

Addisjon – Stafett

Mål: Mengdetrening av enkle hoderegningsstrategier med addisjon. Antall elever: 4 elever – full klasse Du trenger: Erteposer med tall. Kjegler med sifrene 1 – 10. Forberedelse: Erteposene legges i en pose. Still sifferkjeglene opp på rekke i stigende rekkefølge. For å gjøre det vanskeligere: vend sifferet vekk fra barna og/eller still kjeglene i vilkårlig rekkefølge. […]