Mål:
En morsom lek for strategitenkning som utfordrer utholdenhet og reaksjonsevne.
Antall elever:
Gjennomføres i hel klasse
Du trenger:
- x
Gjennomføring:
To linjer tegnes opp på hver side av banen. Klassen deles inn i to lag, som må stå på linje på hver sin linje. En leder stiller seg i midten, mellom linjene, og holder et tøystykke.
På signal fra lederen springer den første i rekka fra hvert lag inn mot midten og prøver å ta tøystykket. Den som klarer å ta tøystykket først skal prøve å løpe tilbake til rekka. Den andre skal da prøve å ta eleven som fikk tak i tøystykket før hen når tilbake til rekka.
Hvis eleven med tøystykket når tilbake til rekka, så vinner hen. Hvis den andre eleven klarer å avbryte eleven med tøystykket, så vinner hen. Taperen må stille seg på motstanderlagets rekke. Leken er slutt når alle elevene står på en rekke.
Kompetansemål - LK20:
- Utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne