Mål:
Eleven skal lære å lage en timer, slik at du kan utfordre vennene dine!
Prøv timeren du skal lage
For å sette timeren til 0, trykk A+B på micro:biten til venstre. Trykk A for å starte tidtakeren og B for å stoppe den.
For dette prosjektet brukes MakeCode (PXT) mikrobit-editor »
Du finner en ferdig kode av dette opplegget på: makecode.microbit.org/#pub:55342-38825-28229-57221
Du kan også laste ned ferdig hex-file ved å klikke på «Last ned» i MakeCode, eller trykke på filen under her:
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn.
Du trenger:
- micro:bit
- Nettbrett/ datamaskin
- MakeCode »
- Batteripakke (for bruk med nettbrett/ eller uten fysisk tilkobling mot datamaskin.
Gjennomføring:
1. Sett opp timeren
La oss sette timeren til 0 når knappene A og B trykkes samtidig.
Gå til https://makecode.microbit.org/ for å starte et nytt prosjekt i MakeCode (PXT)-editoren. Gi prosjektet navnet «Timer».
- Slett blokkene «ved start» og «gjenta for alltid».
For å teste koden din. Trykk på A+B-knappen for å sette timeren til 0.

2. Starte og stoppe tidtakeren
Bruke knapp A for å starte timeren, og knapp B for å stoppe den.
- Timeren skal starte når knappen A trykkes.
Legg til en ny «når knapp A trykkes» i skriptet.

- Timeren skal telle opp så lenge knapp B ikke er trykket. For å gjøre dette, dra først en «gjenta hvis sann « blokk inn i den nye «når knapp A trykkes».

- Dra en «ikke-blokk», fra Logikk til hvis-blokken.

- Du kan dra en «knapp B trykkes» blokk etter ikke-blokken.
All kode i denne hvis-løkken vil bli kjørt gjentatte ganger, så lenge knapp B ikke er trykket.

Så vil vi legge til 1 til tidsvariabelen hvert sekund (1 sekund = 1000 ms). Legg til en pauseblokk for å få timeren til å vente i 1 sekund.

-
For å øke tidsvariabelen, legg til
«endre tid med …» kloss .

- Til slutt må vi vise den oppdaterte tidsvariabelen, så koden skal se slik ut.

Klikk «Start simulator» i MakeCode for å teste koden.
- Trykk på knappene A og B samtidig for å stille inn timeren til 0
- Trykk på knapp A for å starte timeren
- Trykk (og hold) knappen B for å stoppe tidtakeren

Utfordre vennene dine!
Bruk timeren til å utfordre vennene dine. Du kan for eksempel se hvor lang tid det tar å si alfabetet baklengs, eller nevne 10 hovedsteder.
Kompetansemål - LK20:
-
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering
Presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Designe og lage et produkt basert på brukerbehov