Mål:
Elevene skal utforske hvordan stoffer reagerer på hverandre og hva som skjer
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 2. – 4. trinn.
Du trenger:
Akvarellmaling flytende 10×30 ml, sprøyteflaske 250 ml
Gjennomføring:
- Fyll vann i kopper og kar av plast i ulike størrelser.
- Sett de i fryser over natten. (For klarere is, bruk kokt vann som er avkjølt.)
- Løsne isklumpene med varmt vann og legg de på et brett/tallerken med høye kanter, gjerne utendørs i solen.
- Begynn med å helle litt husholdningssalt på isen.
- Vent og se hvordan saltet først danner raviner langs kantene.
- Dryss litt mer salt på ulike steder slik at det oppstår hulrom og tunneler i isen. Det krever noe tid og tålmodighet.
- Drypp deretter flytende akvarellmaling blandet med vann (bruk varmt vann hvis dere er utendørs i kaldt vær) i tunnelene og på overflaten for å få frem effekten.
- La barna ta bilder og lag en utstilling.
Kompetansemål - LK20:
-
Undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer
Eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast
Utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer