I dag skal dere programmere et julekort med Scratch!
Følg stegene under og programmer deres eget julekort med Scratch.
Her kan du åpne programmet du trenger for å lage julefortellingen – Trykk her »»
Steg 1
Hold musepeker over bildet nederst til høyre, da kommer det opp en verktøylinje. Trykk på «velg bakgrunnsbilde».
Finn et passende bakgrunnsbilde til ditt julekort. Trykk på bildet.
Steg 2
Hold musepeker over figuren nederst i høyre hjørne, trykk på «velg en figur».
Finn en passende figur/figurer til ditt julekort.
Steg 3
For å fjerne en figur markerer du figuren og trykker på søppelkassen.
Få figuren din til å si noe når den trykkes på. Velg først fra de gule blokkene, og så fra de lilla.
Steg 4
Legg til lyd når figuren klikkes. Velg først fra de oransje blokkene og så fra de rosa.
Legg til en figur til.
Steg 5
Velg figuren hjerte (Heart).
Få hjertet til å skifte farge og blinke ved først å bruke de gule klossene, de oransje klossene og de lilla klossene.
Steg 6
Velg enda en figur (snowflake)
Få snøfnugget til å rotere når det klikkes ved å bruke de gule, oransje, blå og lilla klossene.
Legg gjerne til flere effekter med kode om du ønsker.
Antall elever:
Gjennomføres med hel klasse. La gjerne elevene jobbe i par eller grupper slik at de kan samarbeide om oppgaven.
Elevene trenger:
- Pc, laptop eller nettbrett.
- Opplegget kjøres rette fra nettleser og krever ingen innlogging.
- Opplegget gjennomføres med programmet Scratch – Trykk her for å starte programmet »
Forberedelser:
- Print ut heftet med «Programmer et julekort i Scratch» Trykk her »
- Del klassen i par/grupper.
Det kan være en fordel å jobbe sammen i par/grupper. Elevene kan da bruke en PC/nettbrett til å se veiledning og programmere på den andre enheten. Elevene vil også samarbeide og finne løsninger sammen.
Gjennomføring:
- Vis elevene hvor de skal trykke for å starte Scratch.
- Vis elevene hvordan de trykker seg gjennom stegene og del ut hefte med
- «Programmer et julekort i Scratch»
- om nødvendig for de som ønsker det.
- Vis frem de forskjellige julefortellingene for hele klassen.
- Kodeeksempler finner du sist i stegene, eller i heftet «Programmer et julekort i Scratch»