I dag skal dere programmere en julefortelling med Scratch!
Følg stegene under og programmer deres egen julefortelling med Scratch.
Her kan du åpne programmet du trenger for å lage julefortellingen – Trykk her »»
Steg 1
Hold musepeker over bildet nederst til høyre, da kommer det opp en verktøylinje. Trykk på «velg bakgrunnsbilde».
Finn et passende bakgrunnsbilde til din julefortelling. Trykk på bildet.
Steg 2
Hold musepeker over figuren nederst i høyre hjørne, trykk på «velg en figur».
Finn en passende figur til din julefortelling.
Steg 3
For å fjerne en figur markerer du figuren og trykker på søppelkassen.
Få figuren din til å se noe. Velg først fra de gule blokkene, og så fra de lilla.
Steg 4
Legg til en figur til.
Velg figuren du vil ha.
Steg 5
Tilpass drakten så den passer til figuren i historien din. Velg figuren du vil endre på og trykk på «drakter» øverst i venstre hjørne.
Trykk på den delen av figuren som du ønsker å endre
Steg 6
Tilpass figurens uttrykk og retning så den passer til din julefortelling.
Nå kan selve programmeringen begynne. Legg til følgende blokker.
Steg 7
Velg alven og legg til kodeblokker.
Legg til kodeblokker for uglen igjen.
Steg 8
Bygg opp samtalen, og bytt drakt på figurene for at det skal passe med dialogen.
Bruk menyen nede til høyre for å legge til et skifte av bakgrunn.
Steg 9
Legg bakgrunnsskiftet inn i koden til en av figurene.
Bygg så opp koden gradvis så den skal passe til fortellingen du skal fortelle. Slik ser vår ut:
Kodeeksempler
Koden til ugla:
Koden til alven:
Antall elever:
Gjennomføres med hel klasse. La gjerne elevene jobbe i par eller grupper slik at de kan samarbeide om oppgaven.
Elevene trenger:
- Pc, laptop eller nettbrett.
- Opplegget kjøres rette fra nettleser og krever ingen innlogging.
- Opplegget gjennomføres med programmet Scratch – Trykk her for å starte programmet »
Forberedelser:
- Print ut heftet med «Programmer en julefortelling i Scratch» Trykk her »
- Del klassen i par/grupper.
Det kan være en fordel å jobbe sammen i par/grupper. Elevene kan da bruke en PC/nettbrett til å se veiledning og programmere på den andre enheten. Elevene vil også samarbeide og finne løsninger sammen.
Gjennomføring:
- Vis elevene hvor de skal trykke for å starte Scratch.
- Vis elevene hvordan de trykker seg gjennom stegene og del ut hefte med «Programmer en julefortelling i Scratch» om nødvendig for de som ønsker det.
- Vis frem de forskjellige julefortellingene for hele klassen.
- Kodeeksempler finner du sist i stegene, eller i heftet «Programmer en julefortelling i Scratch»
- Husk at det er to bilder under hvert steg.