Mål:
Elevene skal løse likninger/likningssett og notere løsningene i den tomme tabellen. Så fort dette er gjort, er de klare til å delta i tre på rad!
Antall elever:
Passer for hel klasse, fra 7. trinn og oppover (kommer an på oppgavene som skal løses.
Du trenger:
Oppgavesett med likninger elevene skal løse (9 stk), ark med rutenett elevene skal skrive svar og spille tre på rad med.
Forberedelse:
- Ulike oppgavesett med ulik vanskelighetsgrad med likninger.
- Lapper med riktig svar som skal trekkes når spillet tre på rad er i gang.
Gjennomføring:
- Del ut svarark/spillbrett til hver elev (kan også gjøres i par).
- Presenter oppgavene som skal løses. Start gjerne med forslaget i bildet over.
- Alle likningen skal løses og løsningene noteres ned på svararket/spillbrettet.
- Ved vanskeligere oppgaver bør elevene sette prøve på svaret.
- Det er kun x-verdien som skal skrives på svararket/spillbrettet.
- Noter kun et svar i hver rute.
- Når elevene har løst alle oppgavene og skrevet x-verdiene i tilfeldige ruter på svararket/spillbrettet, kan spillet starte.
- Lærer trekker et tilfeldig svar tall fra løsningene og elevene markerer ruten på svararket/spillbrettet sitt med en sirkel/farge/kryss o.l.
- Den eller de elevene som først får tre på rad (vannrett, loddrett eller diagonalt, har vunnet).
Tips!
Tre på rad kan også brukes på andre områder i matematikken eller andre fag.
Tre på rad kan også brukes på andre områder i matematikken eller andre fag.
Kompetansemål - LK20:
-
Lage, løyse og forklare likningar knytte til praktiske situasjonar
Bruke ulike strategiar for å løyse lineære likningar og ulikskapar og vurdere om løysingar er gyldige