Mål:
Elevene skal utforske tall og mengder, og koble disse sammen.
Antall elever:
Passer for hel klasse, 2. og 3. trinn
Du trenger:
Utendørs tallinje, konkreter i form av pinner, steiner, kongler o.l.
Forberedelse:
Kjeglene stilles opp i en vilkårlig klynge med litt avstand med sifferet vendt bort fra der elevene står.

Gjennomføring:
- Legg ut tallinjen. Begynn med å snakke om alle tall, hvordan de ser ut og hva antall står for.
- Tell prikkene sammen.
- Fordel elevene på tallinjen – et barn på tallet 1, to på tallet 2 osv. Still enkle subtraksjonsspørsmål som hvor mange flere elever står på 8 enn på 4. Elevene kan da telle hverandre og komme fram til et felles svar.
- Be elevene finne et antall av noe, f.eks. hent 8 pinner og legg de på tallet 8 osv. Oppgaven kan gjøres alene eller som par.
Kompetansemål - LK20:
-
Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
Eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane
Plassere tal på tallinja og bruke tallinja i rekning og problemløysing
Utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse problem frå leik og eigen kvardag