Mål:
Antall elever:
Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn, del i grupper på to og to.
Du trenger:
1,5 liters-flasker, saks eller kniv – noe å lage hull med (spisse bambuspinner, strikkepinner o.l.) vann (Evt. blå akvarellmaling)

Gjennomføring:
Bruk en spiss bambuspinne og lag tre like store hull rett over hverandre i en 1,5 liters plastflaske.
- Det nederste hullet skal være 5 cm over bunnen
- Det øverste 5 cm under der vannoverflata skal være.
- Det tredje hullet skal være midt mellom det øverste og det nederste.
Sett flaska høyt. Fyll den med vann til 5 cm over det øverste hullet.
Fyll etter med vann sånn at overflata er i samme høyde hele tida, selv om det renner vann ut gjennom de tre hullene.
– Se på strålene.
- Strålen fra det øverste hullet har minst fart.
- Strålen fra det nederste har størst fart. Hvis flaska står høyt nok, kommer den nederste strålen lengst, mens den øverste faller nesten rett ned.
Sett flaska på et vannrett underlag. Den øverste og nederste strålen kommer nå akkurat like langt, de treffer underlaget på samme sted.
- Men hvor langt kommer den midterste på et vannrett underlag?
- Lag flere hull med ulik størrelse i samme høyde og se hva som skjer?
Trykket i vannet er størst nederst og derfor har den nederste strålen størst vannrett fart, men den har minst fallhøyde.
På vannrett underlag går den øverste og nederste strålen like langt, men den midterste går lengst.
Kompetansemål - LK20:
-
Bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag
Bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger