Mål:
Dette er en morsom måte å snike inn litt STEM (vitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk) læring på.
Bygg en stabil og sikker bro av LEGO.
Diskutere hvordan du lager støtter til broene ved hjelp av takstoler (trekanter) og buer.
Antall elever:
Passer for hel klasse.
Du trenger:
Diverse LEGO-klosser og LEGO byggeplater
Forberedelser:
- En kasse med diverse LEGO-klosser
- Legobrett
Gjennomføring:
Utfordringen som skal løses:
En LEGO-mann som bor i Norge ønsker å besøke sin LEGO-venn i England.
For å komme over havet som skiller Norge og England, kan LEGO-mannen kun kjøre bil eller motorsykkel.
Utfordre elevene til å bygge en bro som er sterk og solid slik at ingen LEGO-mennesker faller i havet.
Tips:
- Lag et «hav» med to «landmasser» på hver side for å bruke som teststasjon. Vi brukte en plastkasse, med to stoler overfor hverandre vil også fungere.
Slik kan elevene komme opp og måle hvor stor broen deres trenger å være.
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid
Bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
Presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
Utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar