Mål:
Skap skriveglede med monsterleksikon. La elevene bruke fantasien når de skriver på en morsom og inspirerende måte.
Antall elever:
Passer for hel klasse.
Du trenger:

Forberedelser:
Skriv ut en monstermal til hver elev/gruppe.
Gjennomføring:
Snakk sammen med elevene om monstere.
Hva er et monster, hva gjør et monster osv. La elevene komme med forslag til ulike monstere, hvilke egenskper monstere har – slemme, snille, lure osv og navneforslag til monstere for å sette fantasien i gang.
Bruk også litt tid på å bevisttgjøre elevene på hva et leksikon er og hva det brukes til før skriveprosessen starter. Noter gjerne alle forslagene elevene kommer med opp på tavla/smartbord o.l.
Sett opp kriteriene listet opp under slik at elevene har noe å forholde seg til.
- Forside med bilde og navn på forfatteren
- Navn på monsteret
- Tegning av monsteret
- Fakta om monsteret
- Monsterets egenskaper

Kompetansemål - LK20:
-
Utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid
Formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling
Beskrive, forklare og presentere strukturar og utviklingar i geometriske mønster og i talmønster
Utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne
Uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
Beskrive eigenskapar ved og minimumsdefinisjonar av to- og tredimensjonale figurar og forklare kva for eigenskapar figurane har felles, og kva for eigenskapar som skil dei frå kvarandre
Utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
Utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
Utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar
Kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
Beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
Beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
Skrive tekster for hånd og med tastatur
Bruke store og små bokstaver, punktum, spørsmålstegn og utropstegn i tekster og samtale om egne og andres tekster
Skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
Lage tekster som kombinerer skrift med bilder
Bruke komma og andre skilletegn i tekster