Mål:
Bruke begreper som f.eks: mengde, høyre, venstre, bakover, fremover, addisjon, subtraksjon og multiplikasjon.
Jobbe med grunnleggende programmering (analogt)
Antall elever:
Full klasse/grupper
Du trenger:
Store tall til utebruk, Rugged robot og en stor terning
Forberedelse:
Legg ut de store tallen spredt på en stor åpen plass (gymsal, fellesareal, ute o.l.)
Gjennomføring:
De store tallene brukes sammen med Rugged Robot og en terning. Slå terningen og programmer roboten til å finne riktig tall.
For økt vanskelighetsgrad kan tallene legges med god avstand slik at roboten må både svinge eller kjøre rundt i ring. Passer perfekt til uteskole.
Variant:
Velg ut en et tall mellom 1 – 6 (evt 1-10 ved bruka av 1-10-terning).
Slå terningen og multipliser, adder eller subtraher med tallet man jobber med. (krever flere store tall ved multiplikasjon og addisjon).

Kompetansemål - LK20:
-
Utvikle og bruke formålstenlege strategiar for subtraksjon i praktiske situasjonar
Utforske og forklare samanhengar mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hovudrekning og problemløysing
Utforske multiplikasjon ved teljing
Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
Utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
Eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane
Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk