Mål:
Elevene skal kunne beskrive plassverdisystemet for hele tall.
Antall elever:
Fra 1 elev – full klasse.
Du trenger:
Sifrene 0 – 9 fra de store utendørstallene
Forberedelse:
Finn fram tallene du trenger. (Du trenger minst ett av hvert siffer som du ønsker å bruke. Du kan gjerne bruke alle, men ikke legg ekstra 1 og 0 sammen til ”10” når du
legger tallene utover.)
Gjennomføring:
Legg tallene utover bakken (i rekkefølge eller hulter-til-bulter tilpasset elevenes nivå). Elevene står i en halvsirkel. Be to elever om å hente ett siffer hver. De skal
danne ett tall (som legges vendt slik at de andre elevene ser).
Spør klassen:
- Hvilket tall er dannet av de to sifrene?
- Kan noen lage et større eller mindre tall av de samme sifrene? Hvordan? Hvorfor?
Bruk begrepene ener- og tierplass når du forklarer og snakker med elevene. Gjenta
det elevene sier og innfør riktige begreper der det passer.
Legg tilbake sifrene. Gjentas flere ganger etter behov.
Varianter/ påbygging:
- Si du vil ha et større (eller mindre) tall. Be en av elevene om å bytte ut et av sifrene. Snakk med elevene om hva de gjorde og hva resultatet ble, og hvorfor det ble slik.
- Jobb med større flersifrete tall på samme måte.
- Jobb med større flersifrete tall og be om en større/mindre hundrer eller annen spesifikk plass.
- Legg opp et tall og be andre elever om å hente like mange sifre og lage et annet tall.
- Hvilket er størst/minst?
Kompetansemål - LK20:
-
Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
Beskrive posisjonssystemet ved hjelp av ulike representasjonar
Plassere tal på tallinja og bruke tallinja i rekning og problemløysing