Mål:
Elevene skal utforske mønster, regne ut forhold mellom grunnlinje og høyde i rektangler/kvadrater og gjennomsnittsregning.
Antall elever:
Gjennomføres i hel klasse/gruppe
Du trenger:
Tavle/ SMART board/ whiteboard, papirlapper elevene kan skrive på, målebånd.
Forberedelse:
Ta med små papirlapper elevene kan skrive på og målebånd til hele klassen.
Gjennomføring:
Rektangler/kvadrater:
- Be elevene se nøye på bilde A: rektangler/kvadrater i ett minutt. (ikke gi noen annen beskjed).
- Del ut en papirlapp til hver.
- Gi oppgaven:
Notér hvilket rektangel dere synes er det peneste, og hvilket dere synes er det styggeste. - Lag en tabell på tavlen, og skriv inn resultatet over penest og styggest rektangel/kvadat.
- Regn ut den prosentvise fordelingen for den enkelte firkants popularitet og upopularitet.
- Regn du ut forholdet mellom grunnlinje og høyden til alle rektanglene.
- Firkant g, hvor forholdet er 0.62, skiller seg sannsynligvis markant ut.
Avslutt denne oppgaven med f.eks. å si:
Det ser ut som vi/dere er en typisk 0,62 klasse.
Solsikken:
- Be elevene se nøye på bilde B: Solsikke i ett minutt. (ikke gi noen annen beskjed).
- Gi oppgaven:
Tell dem! Først dem som går til høyre, deretterdem som går til venstre. - Elevene vil finne ut at etter litt fram og tilbake at antallet som går mot venstre er 21, og antallet mot høyre er 34.
- Gi oppgeven:
Del tallene med hverandre, 21 delt på 34. Hva får dere? - Avslutt denne oppgaven med f.eks. å si:
Så er dette en 0,62 blomst på samme måte som vi/dere er en 0,62 klasse. (Her kan også Bilde C vises).
Dette gjelder ikke bare denne ene solsikken, dette gjelder alle solsikker. Det gjelder også mange andre planter. Elevene kan senere undersøk furukongler, ananas, kjernehuset hos et eple og bladsettingen langs stengelen på ulike planter. Her vil elevene også finne forholdstallet 0,62.
Navlen:
- Gi oppgaven:
Mål plassering fra topp til tå, og fra navlen og ned. - Noter ned alle tallene i en tabell på tavlen (Mål fra topp til tå og mål fra navle til tå).
- Beregn klassens gjennomsnittlige navleplassering.
- Forholdstallet mellom elevens gjennomsnittlige avstand fra gulvet og opp til navlen og høyden blir da også 0,62.
Avslutning
Forholdstallet 0,62 kalles det GYLNE SNITT! Dette forholdet er i bruk overalt. Kunstnere og fotografer bruker det når de planlegger bildene sine. Designere bruker det når de skal lage gjenstander, og naturen bruker det daglig som vi/dere har undersøkt i denne timen.
Gi en oppgave til elevene de kan undersøke hjemme:
Hvis dere har et bankkort, bibliotekkort o.l., prøv å finn ut forholdstallet mellom sidene på kortet. Eller mål sidene på en fyrstikkeske. Hva tror dere svaret blir?
Kompetansemål - LK20:
-
Utforske, namngi og plassere desimaltal på tallinja
Representere og bruke brøk, desimaltal og prosent på ulike måtar og utforske dei matematiske samanhengane mellom desse representasjonsformene
Logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling