Bubble:bit
Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]
LEGO utfordringskort
Mål: Elevene samarbeider om å løse problemer og utfordringer. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Diverse LEGO-klosser og LEGO utfordringskort – Skrives ut her » Forberedelser: Skriv ut LEGO utfordringskort En kasse med LEGO-klosser Gjennomføring: Dette er en morsom måte å snike inn litt STEM (vitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk) læring på. Med […]
Introduksjon til Tinkercad Codeblocks
Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]
Bumball
Mål: Aktiv og morsom lek der alle har mulighet til å delta. Spillet gir mye nærkontakt, og elevene må samarbeide. Gjennomføring: Del inn i to lag. Del inn banen med en målsone på begge sider. Det laget som skårer flest mål vinner. Begge lagene skal ha på seg Bumball-utstyret, som gjør det mulig å ta […]
Eggslipp
Mål: Morsom og kreativ samarbeidsoppgave Utstyr: Ukokt egg Papir Teip Penn Papp Gjennomføring: Del elevene i grupper med 3 – 5 elever på hver gruppe. Elevene skal bygge en beskyttelse rundt egget med de utdelte materialene. Etter 20 minutter skal elevene gjennomføre eggslippet. Begynn i en lav høyde, så øker man høyden gradvis hvis egget […]
Stille seg på rekke uten å snakke
Mål: Elevene får øvd på samarbeid og kommunikasjon på en ny måte, i tillegg til å bli kjent. Gjennomføring: Fra læreren sier «klar!», så er det ikke lenger lov til å si noe for elevene. Deretter får eleven instruksjon om å stå på rekke etter hvem som er eldst. Under gjennomføringen av oppgaven er det […]
Kroppsdel i gulvet
Mål: Samarbeidsøvelse der kommunikasjon og problemløsning er viktig. Gjennomføring: Del inn i grupper med 5 – 8 elever på hvert gruppe. Elevene skal ha ulike kroppsdeler i gulvet, ingen andre deler av kroppen skal være i gulvet. Læreren roper ut hvor mange føtter, hender, rumper og andre kroppsdeler gruppa skal ha i gulvet til sammen. […]
Mangfoldpuslespill
Gjennomføring: Det er viktig at elevene raskt forstår at ved deres skole er det fokus på mangfold, at vi er ulike og at det er plass til alle, men at vi alle passer sammen. Dette kan illustreres på mange måter. Her kan man velge å klippe ut egne puslebrikker til formålet eller kjøpe ferdig puslebrikker […]
Feriesirkel
Gjennomføring: Det er mange måter å bli kjent på og ikke minst se at vi er ganske like og gjør mye av de samme tingene. Det er også hyggelig å dele litt med de andre hva man faktisk har gjort i ferien sin. Denne øvelsen kan godt gjøres utendørs. Alle eleven står i en sirkel. […]
Bli kjent gjennom en hemmelig venn
Gjennomføring: Det er smart å legge til rette for vennskap på tvers av allerede etablerte grupper. Mange ganger kan barn trenge en ekstra dytt for å få dette i gang. En smart måte å gjøre dette på er å introdusere begrepet hemmelig venn. Man kan eksempelvis lage lapper med navnet på alle elevene. Deretter trekker […]