Fire hjørner

Mål: Plassere elevene i en situasjon hvor de må ta fysiske standpunkt og begrunne sine valg. Synliggjør mangfoldet i en gruppe ved at deltakerne velger ulike standpunkt. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 10. trinn. Du trenger: Ulike problemstillinger Matteoppgaver tilpasset tema/trinn Gjennomføring: Øvelsen starter med der man beskriver en hendelse eller […]

Påstander

Mål: I denne refleksjonsøvelsen har vi som mål å utfordre elevenes holdninger. Vi ønsker å oppnå økt dialog ved å oppfordre til fysisk bevegelse i rommet, innta ulike standpunkter og forklare begrunnelsen bak dem. På denne måten kan vi stimulere til en dypere og mer engasjerende diskusjon. Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. […]

Mattemassasje

Mål: Utforske addisjon, subtraksjon, multiplikasjon,  og divisjon, og  bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag Oppgavene tilpasses til elevens alder.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Nuppeball Gjennomføring: Del elevene inn i to og to. En elev skal ved hjelp av nuppeballen masere […]

Blindematte

Mål: Utforske addisjon, subtraksjon, multiplikasjon,  og divisjon, og  bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag Oppgavene tilpasses til elevens alder.  Antall elever: Passer for hel klasse fra 2. – 7. trinn. Du trenger: Kjegler med tall Øyebind Skrivesaker Gjennomføring: Del elevene inn i grupper på tre. Elev nummer en tar […]

Fruit salad

“Caller game” som får i gang pulsen og oppmuntrer elevene selv til å bli mer muntlig aktive i engelsktimen. God til repetisjon/mengdetrening med nye ord.  Antall elever: Hel klasse, 3 – 7. trinn Gjennomføring: Elevene sitter i sirkel på egen stol. Læreren gir elevene ulike navn. For eksempel navn på frukt: apple, peach, banana, orange. […]

Ship a’ hoy!

Engelsk dramalek for å få opp pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]

Jumping jelly beans!

Engelsk aktivitet som får i gang pulsen. Læreren er ofte “caller”, mens elevene skal gjøre det læreren roper. Etter elevene har lært leken, så kan det være fint å la elevene selv være «caller». Vi har god erfaring med å bruke «caller»-leker for å få elevene til å våge å være mer muntlig aktive i […]

LEGO utfordringskort

Mål: Elevene samarbeider om å løse problemer og utfordringer. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Diverse LEGO-klosser og LEGO utfordringskort – Skrives ut her » Forberedelser: Skriv ut LEGO utfordringskort En kasse med LEGO-klosser Gjennomføring: Dette er en morsom måte å snike inn litt STEM (vitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk) læring på. Med […]

Bevegelser med terning

Mål: Bruke flere sanser for å styrke tallforståelsen og tallrekken, samtidig som man øver opp motorikken og koordineringsevnen. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: En så stor terning som mulig. Begreper: Tall, tallrekke, rekkefølge antall Gjennomføring: Still dere i en ring med terningen i midten, slik at alle kan se den. Begynn med […]

Mikropause Fotgrep

Formål: Koordinasjon. Mikropauser gir mer effektiv læring. Tid: 1 – 2 minutter Antall elever: Gjennomføres med hel klasse/gruppe, tilpasses etter målgruppen. Elevene jobber individuelt. Du trenger: Nylonskjerf eller erteposer. Gjennomføring: Ta av skoene. Sitt på stolen med knærne i rett vinkel og med god avstand mellom føttene. Øvelsen gjøres med en fot av gangen. Plukk […]