Kunstner-Robot
Mål: Bli kjent med hvordan motor og batteripoler fungerer og kombiner dette med kreativitet og konstruksjon. Elevene blir kjent med årsak/virkning og skaper et interaktivitet og visuelt uttrykk. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn Du trenger: Pappkrus, batteriholder, tusjer, minikabler, motor og klistremerker med øyne. Gjennomføring: Lim øyne på to […]
Bubble:bit
Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]
LEGO utfordringskort
Mål: Elevene samarbeider om å løse problemer og utfordringer. Antall elever: Passer for hel klasse. Du trenger: Diverse LEGO-klosser og LEGO utfordringskort – Skrives ut her » Forberedelser: Skriv ut LEGO utfordringskort En kasse med LEGO-klosser Gjennomføring: Dette er en morsom måte å snike inn litt STEM (vitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk) læring på. Med […]
Julekalender med Blue-Bot
Last ned og skriv ut julekalenderen med 24 aktiviteter og la roboten finne den morsomme aktiviteten bak dagens luke. Klikk på bildene & last ned » Last ned aktiviteter Last ned kart
Introduksjon til Tinkercad Codeblocks
Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]
Ballongsmell mot urett
Mål: Elevene skal lære seg å se og anerkjenne sammenhengen mellom det som barn kan utsettes for av negativ karakter opp mot de rettigheter barn faktisk har i Norge og verden. Dette er også en fin måte å sette fokus på FNs barnekonvensjon og å se sitt eget liv i perspektiv. Antall elever: Minst så […]
Vinkelutfordringer
Mål: Utforsking av grader og vinkel Antall elever: Gjennomføres med hel klasse, del i grupper på 3 – 5 elever. Du trenger: Gradskive Linjalsett Hoppetau Kritt Gjennomføring: Hver gruppe har gradeskive og hoppetau. En elev på hver gruppe lager en vinkel med tauet. Gruppa skal så gjette hvor mange grader vinkelen er. Den som lagde […]
Målestokk
Mål: Praktisk oppgave med målestokk. Antall elever: Gjennomføres med – hel klasse Du trenger: Målebånd Kjegler Kladdebøker eller whiteboardtavler for å notere resultat. Bruk også gjerne hoppetau, tape eller kritt til å lage figurene. Kritt er perfekt til å lage sirkler. Gjennomføring: Del inn klassen i grupper på mellom 2 og 5 elever i hver […]
Hoppestatistikk
Mål: Tren regning og statistikk med fysisk aktivitet med hoppetau. Antall elever: Gjennomføres med – hel klasse Du trenger: Hoppetau Gjennomføring: Del elevene inn i par. Den ene eleven hopper mens den andre teller, så bytter de. Skriv ned resultatet og del inn i grupper. Elevene skal da presentere tallmateriale ved å bruke tabell og […]
Koordinatsystem ute
Mål: Plasser elever som koordinater i et koordinatsystem. Antall elever: Gjennomføres med – hel klasse Du trenger: Kritt Gjennomføring: Tegn opp et stort koordinatsystem ute som elevene skal plassere seg selv i. Læreren roper ulike koordinater, så skal elevene finne dette punktet. Videreutvikling av oppgaven: Når elevene har forstått oppgaven, så kan det være gøy […]