Bubble:bit

Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]

Julekalender med Blue-Bot

Last ned og skriv ut julekalenderen med 24 aktiviteter og la roboten finne den morsomme aktiviteten bak dagens luke. Klikk på bildene & last ned » Last ned aktiviteter Last ned kart

Broderi & Micro:bit

Mål: Elevene vil lære å integrere teknologisk kreativitet med håndverk ved å kombinere Micro:bit-programmering med broderingsferdigheter. Antall elever: Hel klasse. Du trenger: BBC micro:bit V2 – Starter Kit Syring Ø25 cm Aidastoff grovt Metalltråd 0.5 mm Lysdioder Gjennomføring: Bruk Aidastoff og tegn f.eks. en bil som skal utstyres med lysdioder. Fest stoffet i en syring. […]

Introduksjon til Tinkercad Codeblocks

Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]

Programmert aktivitet

Mål: Introduksjon til programmering. Undervisningsopplegget har mange muligheter når det gjelder tilpasning.    Antall elever: Hel klasse, 1 – 7. trinn Du trenger: Lamineringslommer Farget papir Skriv ut ferdige maler HER » Gjennomføring: Tegn en rett pil, en venstrepil, en høyrepil og en U-sving og klipp ut som maler. Bruk malene og lag så mange svarte […]

Analog programmering

Mål: Introduksjon til programmering. Elevene skal forstå årsak/virkning, bygge opp sekvenser og lære viktigheten av å være nøyaktig i kommandoen. Samarbeid/kommunikasjon.   Antall elever: Hel klasse Du trenger: Markeringsplater – piler Markeringsplater – linjer Markeringsplater – sirkler Kritt til rutenett Mal på piler kan skrives ut HER » Forberedelser: Tegn opp et rutenett med kritt. En […]

Sphero

Sphero Sphero er en spennende serie roboter som er utviklet for å gjøre læring og utforskning innen koding og robotteknologi morsom og engasjerende. Disse robotene styres via apper og gir lærere og elever en interaktiv plattform for å utforske kreativitet og løse problemer på en underholdende måte. Finn undervisningsaktiviteter og -programmer ved åtrykke på lenkene […]