Matematikkutfordringer med det norske flagg
Mål: Utforske egenskapene og sammensetningen av det norske flagg med hjelp av forholdstall og regning mellom lengde og bredde, areal. Trekke ut nødvendig informasjon fra tekststykker. Antall elever: Passer for hel klasse fra 6. – 9. trinn Gjennomføring: Oppgave 1 Det norske flagg skal være 1/3 så langt som en flaggstang. a) Hvis flagget er […]
Utforsk kvadrater og rektangler i det norske flagget
Mål: Utforske egenskapene til kvadrat og rektangel. Utforske sammensetningen det norske flagg. Måle og finne riktig antall centimeter. Antall elever: Passer for hel klasse fra 4. – 7. trinn Du trenger: Papp i rød, hvit og blå Lim Saks Gjennomføring: Klipp ut: 2 stk røde kvadrater som måler 6 x 6 cm 2 stk røde […]
Dekorative flagg på snor
Mål: Bli kjent med det norske flagget: Flaggkonstruksjon og geometriske mønster. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Rørperler i fargene rød, hvit og blå og et perlebrett (15 x 15 cm). Matpapir, strykejern og strykebrett. Gjennomføring: Tell over perlebrettet og regn ut hvor på brettet du skal starte, […]
Perle det norske flagget
Mål: Bli kjent med det norske flagget: Forholdstall, flaggkonstruksjon og geometriske mønster. Antall elever: Passer for hel klasse fra 1. – 7. trinn Du trenger: Rørperler i fargene rød, hvit og blå og et perlebrett (15 x 15 cm). Matpapir, strykejern og strykebrett. Evt blomsterpinne og limpistol. Gjennomføring: Tell over perlebrettet og regn ut hvor […]
Bubble:bit
Mål: Utvikle grunnleggende ferdigheter innen programmering og problemløsning gjennom praktisk erfaring med å bygge og programmere Bubble:bit. Antall elever: Passer for hel klasse fra 5. – 10. trinn. Elevene deles i par. Du trenger: Bubble:bit-sett (to elever pr sett) En micro:bit til hver elev PC eller nettbrett til å kode USB-kabel eller batteripakke til micro:bit […]
Introduksjon til Tinkercad Codeblocks
Tinkercad Codeblocks er en morsom måte å lære grunnleggende programmering på. Dra og kombiner kodeblokker, trykk «Kjør/Play,» og se Tinkercad lage 3D-design basert på koden din. Dette verktøyet bruker enkle blokker for å endre 3D-former og lar deg eksperimentere med kode, variabler og parametere. Du får visuell tilbakemelding på hvordan små endringer i koden påvirker […]
Vinkelutfordringer
Mål: Utforsking av grader og vinkel Antall elever: Gjennomføres med hel klasse, del i grupper på 3 – 5 elever. Du trenger: Gradskive Linjalsett Hoppetau Kritt Gjennomføring: Hver gruppe har gradeskive og hoppetau. En elev på hver gruppe lager en vinkel med tauet. Gruppa skal så gjette hvor mange grader vinkelen er. Den som lagde […]
Målestokk
Mål: Praktisk oppgave med målestokk. Antall elever: Gjennomføres med – hel klasse Du trenger: Målebånd Kjegler Kladdebøker eller whiteboardtavler for å notere resultat. Bruk også gjerne hoppetau, tape eller kritt til å lage figurene. Kritt er perfekt til å lage sirkler. Gjennomføring: Del inn klassen i grupper på mellom 2 og 5 elever i hver […]
Hoppestatistikk
Mål: Tren regning og statistikk med fysisk aktivitet med hoppetau. Antall elever: Gjennomføres med – hel klasse Du trenger: Hoppetau Gjennomføring: Del elevene inn i par. Den ene eleven hopper mens den andre teller, så bytter de. Skriv ned resultatet og del inn i grupper. Elevene skal da presentere tallmateriale ved å bruke tabell og […]
Koordinatsystem ute
Mål: Plasser elever som koordinater i et koordinatsystem. Antall elever: Gjennomføres med – hel klasse Du trenger: Kritt Gjennomføring: Tegn opp et stort koordinatsystem ute som elevene skal plassere seg selv i. Læreren roper ulike koordinater, så skal elevene finne dette punktet. Videreutvikling av oppgaven: Når elevene har forstått oppgaven, så kan det være gøy […]